Pregled bibliografske jedinice broj: 234605
Istraživanje međusobne ovisnosti značajki tla traktorske vlake i vučne značajke skidera
Istraživanje međusobne ovisnosti značajki tla traktorske vlake i vučne značajke skidera, 2005., doktorska disertacija, Šumarski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 234605 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Istraživanje međusobne ovisnosti značajki tla traktorske vlake i vučne značajke skidera
(Interaction between soil characteritics of skid trail and tractive characteritics of skidder)
Autori
Šušnjar, Marijan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Šumarski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
21.12
Godina
2005
Stranica
146
Mentor
Horvat, Dubravko
Ključne riječi
skider; vučna značajka; traktorska vlaka; privlačenje drva; oštećenje tla
(skidder; tractive characteritics; skid trail; timber skidding; soil damages)
Sažetak
Istraživanje međusobne ovisnosti značajki tla traktorske (šumske vlake) i vučne značajke skidera pri privlačenju provedeno je na dvije traktorske vlake jednolikog nagiba 15 % i 30 %. Vučna je značajka skidera utvrđivana pri privlačenju uz nagib i niz nagib. Rezultati istraživanja se temelje na 19 vučnih pokusa. Ukupno je korišteno 8 tovara različitih obujama, težina razvrstanih s obzirom na duljinu na kratke i dugačke tovare. Istraživanja su provedena u zimskim uvjetima pri niskim temperaturama zraka i tla te snježnim pokrivačem na mjestu istraživanja. Morfološkom raščlambom su utvrđene ovisnosti između pojednih morfoloških značajki ispitivanog skidera ECOTRAC 120 V te ustanovljena njegova pripadnost obitelji skidera. Vučna značajka skidera je u eksploatacijskim uvjetima opisana slijedećim veličinama: horizontalnim i vertikalnim sastavnicama sile u užetu, adhezijskim težinom, zakretnim momentima na kotačima, vučnom silom, silom otpora kotrljanja, dinamičkim polumjerom kotača, vučnom i obodnom snagom, klizanjem kotača, faktorima bruto i neto vuče te korisnošću kotača. Veličina je oštećenja tla prikazana promjenama fizičko-mehaničkih i vodno-zračnih značajki tla šumskih vlaka nakon određenog broja prolazaka skidera s tovarom te dubinom kolotraga. Fizičko-mehaničke značajke tla su određene mjerenjem konusnim penetrometrom i krilnom sondom. Uzimanjem uzoraka tla u nenarušenom stanju na dubini tla od 15 cm i njihovom laboratorisjkom analizom utvrđene su slijedeće vodno-zračne značajke tla.Višekratni prolasci skidera s tovarom utječu na veličinu sabijanja tla. Sabijanje je tla bilo najveće pri prvom prolasku opterećenog skidera na obje ispitivane vlake. Sabijanje tla je veće ukoliko tlo nije smrznuto. Međudjelovanje kotača i tla pri vučnim pokusima je utvrđeno na analizom prohodnosti tla na osnovu vučne značajke skidera, izračunatog dodirnog i nominalnog tlaka kotača na tlo, faktora CI/NGP i indeksa kotača. Rezultati istraživanja pokazuju da je tlo ispitivanih vlaka imalo veliku sposobnost podnošenja opterećenja kotača na što su prvenstveno utjecali zimski uvjeti istraživanja. Na sabijanje tla i nastanak kolotraga najveći utjecaj imaju stražnji kotači skidera pri privlačenju uz nagib. Analiza indeksa kotača kazuje o boljoj okolišnoj prihvatljivosti privlačenja niz nagib jer se postiže ravnomjernija raspodjela tlakova ispod kotača skidera te manji utjecaj kotača na sabijanje tla.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Šumarstvo