Pregled bibliografske jedinice broj: 227847
Tko je čovjek? Neki odgovori suvremene kulture
Tko je čovjek? Neki odgovori suvremene kulture // Filozofska istraživanja, 23 (2003), 3; 703-715 (podatak o recenziji nije dostupan, kongresno priopcenje, znanstveni)
CROSBI ID: 227847 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Tko je čovjek? Neki odgovori suvremene kulture
(Who is Man? Some Answers of Contemporary Culture)
Autori
Karlić, Ivan
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 23
(2003), 3;
703-715
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, kongresno priopcenje, znanstveni
Ključne riječi
čovjek; suvremena kultura; sekularizacija; tehnologija; ekologija; korijeni; novo stvorenje
(man; contemporary culture; secularization; technology; ecology; roots; new creation)
Sažetak
Autor u svom članku ne pretendira poimence nabrajati filozofske ili teološke antropologije koje pružaju vlastite odgovore na pitanje o čovjeku, nego nastoji prikazati fenomenologiju čovjeka na prijelazu iz drugoga u treće tisućljeće. Na taj način otkriva neke karakteristike koje danas utemeljuju antropološku platformu. Najprije se govori o sekularizaciji kao o življenoj negaciji transcendentnosti: ne samo religijske transcendentnosti nego i one etičke, transcendentnosti ideala i vrednota. Sekularizirani čovjek je onaj koji širi na sva područja egzistencije tehnološki princip i kao takav ne priznaje druge vrednote osim onih koje vode prema koristi i dobiti, odnosno prema društvenim konvencijama. On pristaje uz takve vrednote i to ne zbog svoje savjesti nego jer mu tako odgovara i jer mu se to isplati. Jedina “ apsolutna” vrednota sekulariziranog čovjeka je sloboda, shvaćena kao pravo da raspolaže samim sobom kako hoće, da planira vlastiti život bez ikakvih vanjskih utjecaja, naravno osim onih koji vode do “ zgodne prigode” za dobit. Drugi dio, antitetski prvom, posvećen je temi povratka korijenima: prirodi, tradicionalnim kulturama, religiji. Ono što povezuje ove “ povratke” je traženje terena na koji “ zasaditi” korijene i pronaći unutrašnju sigurnost, životni smjer i identitet, nasuprot nesigurnosti i riziku koji su obilježavaju sekulariziranu slobodu. Antropološki gledano, čini se najvažnijom, a i najbližom čovjekovoj stvarnosti, isprepletenost prvih dvaju načina egzistencije, o čemu se govori u trećem dijelu. Radi se o kontradiktornoj i nesigurnoj sintezi nekakve slobode koja ne prihvaća obveze i ograničenja, s jedne strane, te potrebe za sigurnošću koja traži čvrsto uporište, s druge strane. Kao posljedica toga rađa se potreba (posebice kod mladih) da se neprestano eksperimentira, što dovodi do slaboga i promjenjivog identiteta. Članak završava razmišljanjem o odnosu Boga i čovjeka, posebice u svjetlu “ novoga čovjeka” - Isusa iz Nazareta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Teologija
Napomena
Tekst je prilagođena verzija izlaganja sa simpozija Hrvatskoga filozofskog društva, "Filozofija čovjeka", održanog 29.-30. studenog 2002. u Zagrebu.
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove, Zagreb,
Fakultet filozofije i religijskih znanosti,
Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb
Profili:
Ivan Karlić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Social Sciences Index
- Repertoire Bibliographique de la Philosophy
- The Philosopher's Index