Pregled bibliografske jedinice broj: 227492
Površina ili površnost?
Površina ili površnost? // Nova prisutnost. Časopis za intelektualna i duhovna pitanja., 2 (2004), 1; 25-29 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 227492 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Površina ili površnost?
(Surface or superficiality?)
Autori
Marasović, Špiro
Izvornik
Nova prisutnost. Časopis za intelektualna i duhovna pitanja. (1334-2312) 2
(2004), 1;
25-29
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Europa; logos; ethos; nomos; duhovnost; sinkretizam; konfesija
(Europe; logos; ethos; nomos; spirituality; sinkretism; confession)
Sažetak
Budući da se u posljednje vrijeme vodila velika rasprava o ispuštanju izričitoga spominjanja Božjega imena, odnosno kršćanstva u preambuli Ustava EU-a, autor u ovom članku istražuje o kojem i kakvom je to kršćanstvu riječ kad se govori o njemu kao jednom od konstitutivnih dijelova europske kulture i civilizacije, odnosno, pita se kakvo bi kršćanstvo trebalo biti da bi bilo autentično i unaprijed društveno relevantno. Da bi došao do zadovoljavajućega odgovora, on članak dijelu u tri dijela. U prvom dijelu postavlja načelno pitanje odnosa između kršćanstva i antičkih pojmova "logosa", "ethosa" i "nomosa" preko kojih se ono zapravo i inkulturiralo i u helenistički svijet i u ondašnje Rimsko carstvo. Uočavajući da je već u tom stadiju u tim polazišnim, antičkim pojmovima prisutna dijalektičnost, autor u drugom dijelu te, sad već "pokrštene" sadržaje, uspoređuje s kršćanskom duhovnošću koja je u Europi prisutna uglavnom kao: mistička, pička i redovnička, i čijim specifičnostima autor nazire elemente "logosa", "ethosa" i "nomosa". U trećem je pak dijelu riječ o odnosu duhovnosti i Europe. Tu autor iznosi stanje u suvremenoj, pluralistički i na individualizmu utemeljenoj europskoj civilizaciji, pri čemu razlikuje: individualno-sinkretističku, sinkretističko-sektašku i konfesionalno-kršćansku duhovnost. Budući da ni jedna od tih duhovnosti nije u svojoj biti ni kontemplativno-mistična ni temeljena na teologiji križa, što je po sebi srž kršćanske duhovnosti kao učinka Božjega utjelovljenja, autor zaključuje da se treba opredijeliti za istinsku kršćansku duhovnost koja – budući da je po sebi dubina – ima i svoju površinu, dok svaka aktivnost koja apstrahira od te duhovnosti – budući da nema dubine – nudi samo kršćansku površnost.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija
POVEZANOST RADA