Pregled bibliografske jedinice broj: 227292
Likovna kultura u Zadru tijekom druge austrijske vlasti 1813.-1918.
Likovna kultura u Zadru tijekom druge austrijske vlasti 1813.-1918., 2005., doktorska disertacija, Odjel za povijest umjetnosti, Zadar
CROSBI ID: 227292 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Likovna kultura u Zadru tijekom druge austrijske vlasti 1813.-1918.
(The Figurative Art Culture in Zadar in the Period of the Rule of the Austrian Monarchy from 1813. to 1918.)
Autori
Travirka, Antun
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Odjel za povijest umjetnosti
Mjesto
Zadar
Datum
21.07
Godina
2005
Stranica
521
Mentor
Srhoj, Vinko
Neposredni voditelj
Maroević, Tonko
Ključne riječi
Zadar; likovna kultura; austrijska uprava
(Zadar; The Figurative Art Culture; The Austrian Administration)
Sažetak
Autorov opći zaključak je kako je Zadar u razmatranom razdoblju ipak periferija Carstva, a politički i kulturni život obilježava krutost i strogost birokracije i njezinih prozaičnih potreba. Naglašena je centralizacija uprave, kojoj je, uz državnu, podložna i crkvena struktura. Papinskom bulom iz 1828. zadarska je nadbiskupija, naime, postala metropolijom i time stekla primat nad ostalim dalmatinskim biskupijama. No to nije značilo i veću lokalnu samoupravu, već samo transmisiju papinske moći u regiji u kojoj je « činovnički» grad poput Zadra predstavljao poslušnog posrednika u centralističkoj hijerarhiji. A.T. posebno naglašava da je i austrijska uprava protežirala talijansku supremaciju nad javnim životom Zadra, mada je Carevina vodila ratove sa talijanskom državom koja joj je preotela posjede Lombardiju i Veneto. A.T. zaključuje kako je Austrija, baš kao i prije nje Francuska, svoj oslonac u Zadru našla upravo u kadrovima koji su dolazili iz Italije. Podržala je i službeni talijanski jezik, a i najveći dio visokog svećenstva izrazito je protalijanski orijentiran. Sve se je svodilo na to da se spriječe težnje hrvatskog puka u pokrajini za ujedinjavanjem s ostalim hrvatskim krajevima. No, unatoč nostalgičnom žalu za « gospodskim» Zadrom, kojega su podržavali krugovi iseljenog talijanskog stanovništva, Zadar je, navodi Travirka, zapravo bio prometno, gospodarski, kulturno i na svaki drugi način izoliran grad, čak i u okolnostima u cjelini zaostale regije, u kojoj je ipak bilo vitalnih sredina poput one splitske. Zaključak je da je disertacija Antuna Travirke interdisciplinarnošću, komparativnim zaokruživanjem cjeline kulturnih, društvenih i političkih prilika koje čine stvarnost Zadra u vrijeme druge austrijske vlasti, ponudila dosada jedini cjelovit pregled pojave u naznačenom razdoblju. Disertacija je strukturirana kao mjesto brojnih kulturalnih referenci i kao takva je daleko od svake linearne akumulacije građe, puke kronologije i pozitivističkog pristupa. Može se reći da je, množinom razmatranih aspekata kulturnog i društvenog života, disertacija dala doista široku horizontalnu stratifikaciju svega što se je u životu Zadra pod austrijskom vlašću događalo i odražavalo na ukupnost življenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti