Pregled bibliografske jedinice broj: 225712
Vozarina u funkciji uspješnosti i sigurnosti poslovanja morskoga brodara
Vozarina u funkciji uspješnosti i sigurnosti poslovanja morskoga brodara, 2002., magistarski rad, Ekonomski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 225712 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vozarina u funkciji uspješnosti i sigurnosti poslovanja morskoga brodara
Autori
Toković, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Ekonomski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
17.12
Godina
2002
Stranica
165
Mentor
Zelenika, Ratko
Ključne riječi
promet; brodarstvo; vozarine; troškovi
(traffic; maritime traffic; cost;)
Sažetak
Morsko brodarstvo kao jedna od najstarijih ljudskih djelatnosti morskim putem povezuje cijeli svijet. Brodari koriste more kao prirodan i besplatan put prevozeći teret ili putnike, što im daje značajnu prednost pred ostalim prometnim poduzećima. Medutim, promjene u vrsti prevoženog tereta koji postaju sve opasniji za ljudsko zdravlje i okoliš, zastarijevanje svjetske trgovačke flote i klimatske promjene obvezuju svjetske gospodarske organizacije i morske brodare na unapređivanje poslovanja i sigurnosti plovidbe svjetskim morima. Jedan od osnovnih preduvjeta za svrhovitu analizu trenutna stanja sigurnosti i mogućnosti za povećanje uspješnosti poslovanja je segmentiranje elemenata pomorskoga prometa. Osnovni su segmenti prijevoz, pomorski plovni put i lučka infrastruktura. Za uspjesno funkcioniranje svakog od segmenata potrebno je izgraditi pet ustrojbenih razina: ekonomsku, organizacijsku, tehnološku, tehničku i razinu intelektualnoga kapitala. Na početku 21. stoljeća naglasak je stavljen na intelektualni kapital koji bi trebao povezati sve segmente i ustrojbene razine, koristeći pokretačku snagu kreativna i obrazovana menadžmenta. Ekonomska opredjeljenost ovoga rada uvjetovala je analizu morskoga brodarstva i poslovanja brodara prema podjeli na linijske, slobodne i tankerske brodare. Temeljne razlike koje se pojavljuju s obzirom na ove tri vrste brodara su način prometovanja, vrste tereta i način formiranja vozarina. Linijsko brodarstvo karakterizirano je po stalnosti pravaca, što je donekle i karakteristika tankerskoga brodarstva. Slobodno brodarstvo je zbog nepostojanja stalnih luka ukrcaja i iskrcaja karakterizirano čestom plovidbom u blastu. Stoga slobodni brodari nude svoje usluge i traze terete u izrazito konkurentskim uvjetima, formirajući na taj način i cijene. Linijsko je tržiste u formiranju vozarina donekle ograničeno utjecajem konferencija, koji se u posljednjem deseteljeću 20. stoljeca značajno smanjio, a na vozarine na tankerskom tržistu zbog oligopsone strukture u značajnoj mjeri utječu proizvodači nafte koji su ujedno i zakupci (vlasnici) brodskoga prostora. Tereti u linijskom brodarstvu su uglavnom generalni tereti (finalni industrijski proizvodi, različite mehaničke konstrukcije, ..), dok su najkarakterističniji tereti u slobodnom brodarstvu ugljen, željezo i željezna rudača. Tankersko brodarstvo je usko specijalizirano i vrši prijevoz isključivo nafte i naftnih derivata. Svaki brodar, bez obzira na vrstu brodarstva i način formiranja vozarina, čini dio nacionalne i svjetske trgovačke flote i nastupa na svjetskom tržistu radi uspješnijeg poslovanja. Stoga valja uočiti pokretačku ulogu trgovačke mornarice u nacionalnom i međunarodnom prometu. Države nastoje zaštiti vlastitu trgovačku flotu potičuci izgradnju prometne mreže i potrebne infrastrukture, ali i vrlo često regulirajući cijene. Intervencionizam države opravdana je kategorija ako za to postoje ekonomski razlozi. Radi poticanja gospodarskoga razvoja i optimaliziranja fiskalnih prihoda pomorske države moraju osmisliti prihvatljivu strategiju za državu i brodare. Neophodni su čimbenici: dobro poznavanje prometnih politika, prilagođavanje nacionalnih prometnih i gospodarskih sustava većim sustavima, uočavanje važnosti intelektualnoga kapitala za razvoj flote i praćenje konjunkturnih ciklusa za dijagnosticiranje budućih oscilacija. Hrvatska kao zemlja s izrazitim pomorskim karakteristikama i pomorcima koji su zbog svog obrazovanja i praktičnih znanja vrlo cijenjeni i trazeni kadrovi u svijetu, mora u okviru gospodarske strategije osmisliti i strategiju razvoja nacionalnog pomorskog prometa. Takva strategija mora pružiti pogodnosti za brodare koji uglavnom plove pod stranim zastavama, poticati obnavljanje trgovačke flote, osmisliti kvalitetan obrazovni sustav sukladan europskom i riješiti socijalni status pomoraca. U razvoju strategije Hrvatskoj dodatni okvir daje Europska unija, čijom članicom ona teži postati, odredujući visoke sigurnosne i zakonske standarde koji se moraju zadovoljiti za postizanje kompatibilnosti prometnih i gospodarskih sustava u cijelini. Valja uzeti u obzir i činjenicu da okosnicu u budućem razvoju nacionalnoga i svjetskoga pomorskoga prometa čine liberalizacija i globalizacija. Stoga brodari moraju uočiti vlastite prednosti i detaljno strukturirati poslovanje kako bi povećali vlastitu konkurentnost na globalnom tržistu. Analiza uspješnosti temelji se na poznavanju svih segmenata poslovanja brodara. Osnovni su problem troškovi, a njihovo minimaliziranje uvjetovano je prije svega kvalitetnim strukturiranjem poslovnih troškova i njihovim racionaliziranjem. Vozarine kao cijena prijevoza su čimbenik koji izravno i neizravno utječe na uspješnost i sigurnost poslovanja. Na formiranje vozarine utječu različiti čimbenici: troškovi, vrsta prevoženog tereta, količina tereta, raspoloživ brodski prostor, način ugovaranja prijevoza i odnos trenutne ponude i potražnje na tržistu. Naplaćivanjem vozarina za usluge prijevoza brodari ostvaruju prihode, a razlika ostvarenih prihoda i troškova je dobit koju menadžeri žele maksimalizirati. Povećanje dobiti ne smije biti ostvareno na račun zanemarivanja sigurnosti poslovanja što je u svjetskom brodarstvu sve izraženije. Nepoštivanje sigurnosnih standarda u plovidbi ima za posljedicu gubitak ljudskih života, imovine i zagađivanje (morskog) okoliša. Međunarodne organizacije su sve aktivnije u donošenju različitih konvencija i određivanju visokih sigurnosnih uvjeta plovidbe. Sustav zastava pogodnosti u značajnoj mjeri negira napore u uspostavljanju globalnih standarda sigurnosti, nepostojanjem odgovornosti država i diskriminacijom radne snage. Menadžment brodarskoga poduzeća, koji čini okosnicu intelektualnoga kapitala kao neopipljive vrijednosti, mora biti osposobljen za tržišno poslovanje karakteristično po promjenjivim uvjetima u globalnom okruženju. To znači da sposobni i obrazovani menadžeri moraju koordinirati sve čimbenike koji određuju uspješnost i naglasak u poslovanju staviti na praćenje tokova informacija. Težnja brodara za minimaliziranjem troškova i maksimaliziranjem dobiti iz poslovanja rezultira potrebom izgradnje modela koji će jamčiti učinkovitu optimalizaciju vozarina. Veza između modela optimalizacije vozarine koje su u funkciji uspješnosti i sigurnosti poslovanja i menadžmenta poduzeća je ta da bi brodari morati ulagati u kreativan i obrazovan menadžment koji će osmisliti i održati dinamičnu strategiju nastupa na globalnom tržištu. Takva strategija osnovica je za izgradnju modela optimalizacije vozarine koji će jamčiti uspješno poslovanje uz poštivanje sigurnosnih čimbenika plovidbe.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija