Pregled bibliografske jedinice broj: 220858
Implementacija višekriterijskih modela izbora prodavaonice u kreiranju konkurentske strategije maloprodaje u Republici Hrvatskoj
Implementacija višekriterijskih modela izbora prodavaonice u kreiranju konkurentske strategije maloprodaje u Republici Hrvatskoj, 2004., doktorska disertacija, Ekonomski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 220858 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Implementacija višekriterijskih modela izbora prodavaonice u kreiranju konkurentske strategije maloprodaje u Republici Hrvatskoj
(The Implementation of Multiattribute Store Choice Models in Developing the Competitive Retailing Strategy in the Republic of Croatia)
Autori
Renko, Sanda
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Ekonomski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
15.12
Godina
2004
Stranica
306
Mentor
Brčić-Stipčević, Vesna
Ključne riječi
višekriterijski modeli; izbor prodavaonice; maloprodaja
(multiattribute models; store choice; retailing)
Sažetak
Maloprodaja kao posljednja karika u ponudbenom lancu na putu od proizvođača do potrošača u posljednjih nekoliko godina ima sve značajniju ulogu kako u svjetskom, tako i u hrvatskom gospodarstvu, što je vidljivo iz udjela u BDP (10%) i broju zaposlenih (14%). U posljednjih je nekoliko godina došlo do radikalnih transformacija na području maloprodaje što je uzrokovalo lančane reakcije i u ostalim sektorima gospodarstva. Rastuća globalizacija i internacionalizacija zasigurno su dva ključna procesa koja danas oblikuju strukturu maloprodajne mreže. Svjedoci smo da je i hrvatska maloprodaja uvelike izložena djelovanjima velikih globalnih promjena, ali da uz specifičnu situaciju u hrvatskoj maloprodaji (koju karakterizira usitnjenost, nedovoljna diferenciranost, i sl.) domaća maloprodajna poduzeća nisu uspjela odgovoriti naletima inozemne konkurencije. Stoga je izuzetno važno ustanoviti kako poboljšati poslovanje hrvatskih maloprodavača, kako privući što veći broj kupaca, odnosno ustanoviti čimbenike koji utječu na izbor određenog tipa prodajnog objekta. Kako je potrošačeva odluka o izboru prodavaonice u direktnoj vezi s izborom proizvoda, ali i sa situacijom u kojoj se potrošač nalazi prilikom odlaska u kupovinu, proces izbora prodavaonice temelji se na interakciji između marketinških strategija maloprodavača i situacijskih karakteristika kupaca. Višekriterijski pristup ovoj problematici posredstvom višekriterijskih modela omogućavaju bolje razumijevanje potrošača i situacijskih utjecaja, te temeljem toga razvijanje programa privlačenja novih i zadržavanja postojećih potrošača. Proces kupovine hrvatskih potrošača izrazito je cjenovno orijentiran i pod velikim utjecajem obitelji. Međutim, kod kupovina malih količina proizvoda svakodnevne potrošnje i lokacija igra važnu ulogu, dok kod velikih kupovina (mjesečnih i tjednih) kvaliteta i širina asortiman i kvalitetno osoblje poprimaju sve veći značaj. Kreiranje dinamičkog modela (uz podršku računalnog programa) omogućava hrvatskim maloprodavačima da ustanove koliki postotak učešća pojedinog kriterija moraju postići u svojim prodajnim objektima kako bi im potrošači dali visoke ocjene. Model je otkrio i veliku važnost lokacije kao ključnog kriterija koji će potrošača privući u prodavaonicu, a upravo je dobra pozicija identificirana kao glavna prednost hrvatskih maloprodavača.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija