Pregled bibliografske jedinice broj: 219729
Škole strateškog menadžmenta koje najviše utječu na praksu srednjih i velikih poduzeća Primorsko-goranske županije
Škole strateškog menadžmenta koje najviše utječu na praksu srednjih i velikih poduzeća Primorsko-goranske županije, 2004., magistarski rad, Ekonomski fakultet, Ljubljana
CROSBI ID: 219729 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Škole strateškog menadžmenta koje najviše utječu na praksu srednjih i velikih poduzeća Primorsko-goranske županije
(Schools of strategic management which have the highest impact on the entrepreneurial practice of middle and large firms in Primorsko-goranska County)
Autori
Jelenc Lara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Ekonomski fakultet
Mjesto
Ljubljana
Datum
02.12
Godina
2004
Stranica
92
Mentor
Pučko, Danijel
Ključne riječi
škole strateškog menadžmenta; Primorsko-goranska županija
(schools of strategic management; Primorsko-goranska county)
Sažetak
Proces strateškog menadžmenta predstavlja osnovni fokus izučavanja discipline strateškog menadžmenta. Oblikovanje, implementacija i kontrola prihvaćeni su kao osnovni elementi procesa strateškog menadžmenta. No, postoje disperzna razmišljanja o načinu i pristupu osmišljavanja procesa strateškog menadžmenta. Različitosti u pristupu podrazumijevaju i različitosti u shvaćanju, ponašanju, odlukama, načelima i to dovodi do toga da se isti predmet istraživanja doživljava na toliko različite načine da postaje upitno govori li se uopće o istom predmetu. U moru različitih stručnih i znanstvenih sugestija i primjera škole strateškog menadžmenta predstavljaju pokušaj sinteze tih ideja i razmišljanja grupiranjem sličnih i srodnih pristupa u istu školu strateškog menadžmenta. No, osim toga znanstveni fokus obuhvatio je i samo izvorište različitosti- izučavanje strateškog načina razmišljanja o procesu strateškog menadžmenta. Strateško razmišljanje trebalo bi biti conditio sine qua non strateškog menadžmenta i preduvjet za početak oblikovanja procesa strateškog menadžmenta. Tada bi se metaforički rečeno, gledajući kroz iste naočale isti predmet istraživanja mogao dokučiti i strukturirani komponente svojstvene strategiji i procesu strateškog menadžmenta. Predložene škole i grupiranje ideja unutar škola strateškog menadžmenta predstavljaju subjektivni stav o logičnim i suštinski bitnim vezama odnosno razlikama među školama strateškog menadžmenta. Kriteriji raščlanjivanja škola su povijesni razvoj misli o strateškom menadžmentu (klasična koja objedinjava rudimentarne spoznaje o strateškom menadžmentu i suvremena kao zajednički nazivnik za trenutna usmjerenja i trendove u izučavanju strateškog menadžmenta) i uloga poduzeća u kreiranju svoje budućnosti (pasivna uloga poduzeća-društvena i aktivna uloga poduzeća-konkurentska škola). Empirijsko istraživanje prisutnosti i utjecajnosti škola strateškog menadžmenta u hrvatskoj poslovnoj praksi provedeno je na bazi teorijskih konstrukta četiriju predstavljenih škola strateškog menadžmenta. Na uzorku srednjih i velikih poduzeća Primorsko-goranske županije ispitane su najutjecajnije škole strateškog menadžmenta. Mjerne karakteristike upitnika pokazale su kako je upitnik pouzdan, a faktorska analiza izdvojila je tri zasebna faktora u okviru škola strateškog menadžmenta. Kako je u teorijskom dijelu bilo izdvojeno četiri konstrukta, istraživanje je pokazalo kako je uz statističku signifikantnost moguće izdvojiti samo tri konstrukta. Prema rezultatima istraživanja konkurentska i suvremena škola strateškog menadžmenta pokazale su kako se njihov sadržaj međusobno isprepliće i kako tvore jedan konstrukt. Prilikom mjerenja aritmetičkih vrijednosti je s najvišom ocjenom ocjenjena klasična, zatim društvena, a tek potom konkurentsko-suvremena škola. Aritmetičke vrijednosti su bile gotovo ujednačene što govori o prisustvu svih triju škola strateškog menadžmenta. Povezanost demografskih varijabli i odabranih škola strateškog menadžmenta pokazala se statistički signifikantan samo u broju zaposlenih kod odabira konkurentsko-suvremene škole. Pa, tako porastom broja zaposlenih ispitanici su manje skloni slaganju s tvrdnjama konkurentsko-suvremene škole. Buduća istraživanja u području škola strateškog menadžmenta zasigurno će krenuti u nekoliko smjerova. Prije svega potrebno je uvidjeti utjecajnost škola strateškog menadžmenta u drugim županijama Republike Hrvatske i vidjeti da li se rezultati dobiveni u Primorsko-goranskoj županiji mogu poistovjetiti sa rezultatima na razini države. Osim toga valjalo bi ispitati uspješnost korištenja pojedinih škola strateškog menadžmenta korelacijom financijskih pokazatelja uspješnosti poduzeća i odabranih škola strateškog menadžmenta. Isto tako valjalo bi ustanoviti načine kombiniranja škola strateškog menadžmenta u pojedinim poduzećima i situacije u kojima se koriste pojedine škole. Valjalo bi istražiti kontingencijske faktore koji utječu na njihov odabir. Time bi se približili razumijevaju korištenju škola u poduzetničkoj praksi. Nakon detaljnih razdioba, grupiranja i utvrđivanja međusobnih različitosti valja uočiti razvojni put sazrijevanja teoretika u smjeru kombiniranja, nadopunjavanja i objedinjavanja različitih škola strateškog menadžmenta. Studije su pokazale kako ona poduzeća koja su sposobna oblikovati proces strateškog menadžmenta samo na jedan način, postavljaju sama sebi ograničenja. S druge strane, poduzeća koja umiju kombinirati nekoliko različitih pristupa, mogu smanjiti mogućnost zanemarivanja događaja i omogućiti poboljšano djelovanje. Stoga pitanje koje se sada postavlja pred teoretičare i što predstavlja izazove u istraživanju strateškog menadžmenta u budućnosti je umijeće kombiniranja postojećih škola strateškog menadžmenta i osmišljavanja novih pogleda, kako bi sagledavali novim očima stare stvari i ponešto posve novo...
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija