Pregled bibliografske jedinice broj: 219446
Problem predestinacije u Eriugeninoj kritici Gottschalka
Problem predestinacije u Eriugeninoj kritici Gottschalka // Hrvatska filozofska baština
Zagreb, Hrvatska, 2005. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 219446 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Problem predestinacije u Eriugeninoj kritici Gottschalka
(Problem of predestinations in Eriugena’ s critics of Gottschalk)
Autori
Skuhala Karasman, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Hrvatska filozofska baština
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 12.05.2005. - 14.05.2005
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
predestinacija; Božje sveznanje; ljudska sloboda; grijeh; kazna
(predestination; God's omniscient; humane freedom; sin; punishment)
Sažetak
Problem predestinacije u Eriugeninoj kritici Gottschalka Početci hrvatskih veza s duhovnim i filozofskim kretanjima u Europi uglavnom su nam još nepoznati. No jednu osobu s početka skolastike moguće je povezati s knezom Trpimirom i Hrvatima. Riječ je o benediktincu Gottschalku. Gottschalk je u povijesti filozofije i teologije zanimljiv zbog svog učenja o predestinaciji, koje je izazvalo mnoge kontroverze i osude na crkvenim saborima, ali i filozofske polemike. Upravo je Eriugenin odgovor i pobijanje Gottschalkovog učenja o predestinaciji tema ovog razmatranja. Spis Ivana Skota Eriugena De divina praedestatione usmjeren je na pobijanje Gottschalkovog heretičkog učenja o dvije predestinacije. Eriugenina kritika polazi od pokušaja određenja samog pojma predestinacije, što ima duboke i dalekosežne teološke i filozofske posljedice, budući da Eriugenino razumijevanje predestinacije kao jedne proizlazi iz razumijevanja Boga. Cijeli ovaj spor potrebno je promatrati imajući u vidu Augustinovo učenje i njegovo razumijevanje odnosa ljudske slobode i Božjeg sveznanja u kontekstu pitanja o grijehu i kazni, budući da Gottschalk i Eriugena pokušavaju pokazati kako je njihovo razumijevanje predestinacije upravo ispravno tumačenje Augustinovog učenja. Eriugena svoje učenje temelji na istinskom razumu, autoritetu svetih otaca i Svetom pismu, čime dolazi do izražaja njegov racionalizam. Eriugena razlikuje predestinaciju od predznanja čime izbjegava dvojnost predestinacije koju nalazimo kod Gottschalka.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
POVEZANOST RADA