Pregled bibliografske jedinice broj: 214914
Uzroci trgovinskog deficita Republike Hrvatske i mogućnosti njegova smanjivanja
Uzroci trgovinskog deficita Republike Hrvatske i mogućnosti njegova smanjivanja // Ekonomski vjesnik : časopis Ekonomskog fakulteta u Osijeku, 19 (2006), 1-2; 45-57 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 214914 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uzroci trgovinskog deficita Republike Hrvatske i mogućnosti njegova smanjivanja
(The Cause of the Croatian Trade Deficit and the Possibility of its Decreasing)
Autori
Škuflić, Lorena
Izvornik
Ekonomski vjesnik : časopis Ekonomskog fakulteta u Osijeku (0353-359X) 19
(2006), 1-2;
45-57
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
specijalizacija; trgovinski deficit; niska cijena; kvaliteta
(specialisation; trade deficit; lower price; quality)
Sažetak
U proteklom dvanaestogodišnjem razdoblju Republika Hrvatska bilježila je kontinuirane trgovinske deficite, koji su prvenstveno posljedica visokih stopa rasta robnog uvoza i relativno stagnantnog izvoza. Uključivanje zemlje u međunarodnu razmjenu ovisi o njenom modelu specijalizacije, a kroz povijest su ekonomski teoretičari razvili različite osnove specijalizacije i razmjene. Nacionalna ekonomija može imati uspjeha na svjetskom tržištu ukoliko proizvodi i nudi proizvod koji je jeftiniji od konkurencije ili one koji su kvalitetniji uz istu cijenu. Imati kvalitetan proizvod znači da isti posjeduje jedno ili više svojstava koje kupac pozitivno ocjenjuje pa je zato i spreman kupiti taj proizvod. Glavni izvozni proizvodi Hrvatske su radno i resursna dobra, niske tehnologije uglavnom usmjerena prema tržištu Europske unije, na kojem postoji jaka konkurencija iz ostalih tranzicijskih zemalja, ali i Azijskih država. Istraživanje je pokazalo da je kod gotovo 60% izvoznih proizvoda značajna cijena i da upravo uslijed prethodno istaknutih novih konkurenata hrvatski izvoznici gube svoje pozicije, dok kod svega 10% izvoznih dobara postoji kvalitativna prednost, a među njima su jedino brodogradnja i tekstilna industrija kao značajni izvoznici. Strategiju niske cijene potrebno je zamijeniti strategijom kvalitativne prednosti sa ciljem postupnog smanjivanja trgovinskih deficita.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA