Pregled bibliografske jedinice broj: 214402
Andrea Pozzo i Ioannes Baptista Ranger
Andrea Pozzo i Ioannes Baptista Ranger // Umjetnički dodiri dviju jadranskih obala u 17. I 18. stoljeću / Glunčić-Bužančić V., Prijatelj-Pavičić I. (ur.).
Split: Književni krug Split ; Zavod za znanstveni i umjetnički rad HAZU Split, 2003. (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 214402 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Andrea Pozzo i Ioannes Baptista Ranger
(Andrea Pozzo and Ioannes Baptista Ranger)
Autori
Cvetnić, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Umjetnički dodiri dviju jadranskih obala u 17. I 18. stoljeću
/ Glunčić-Bužančić V., Prijatelj-Pavičić I. - Split : Književni krug Split ; Zavod za znanstveni i umjetnički rad HAZU Split, 2003
Skup
Umjetnički dodiri dviju jadranskih obala u 17. I 18. stoljeću. Znanstveni skup u spomen na Krunu Prijatelja,
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 21.11.2003. - 22.11.2003
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
zidno slikarstvo; barok; Andrea Pozzo; Ioannes Baptista Ranger; quadratura
(fresco painting; Baroque; Andrea Pozzo; Ioannes Baptista Ranger; quadratura)
Sažetak
Isusovac, graditelj, slikar i teoretičar Andrea Pozzo (1642.– 1709.) vezan je uz hrvatsku baštinu projektom (1699.) jedne od naznačajnijih baroknih crkava – isusovačke crkvu u Dubrovniku. O projektu i projektantu, njegovim uzorima i sačuvanim nacrtima pisao je akademik Kruno Prijatelj. Postoji, međutim, još jednu vezu između Pozza i hrvatske baštine, ovaj put slikarske. Slikar Ivan Krstitelj Ranger (1700.– 1753.), porijeklom Tirolac, nadahnjuje se, ili uzima kao gotov predložak za svoje zidne slike u Olimju, Kamenici, Belcu i drugim mjestima, upravo Pozzova rješenja objavljena u djelu Parspectiva pictorum et architectorum / Perspettiva de’ pittori e architetti. Pozzova međunarodna slava u europskim, a posebno srednjoeuropskim krugovima temelji se ponajviše na rješenjima arhitektonske perspektive, odnosno iluzionirane arhitekture (quadrature). Ugled mu je potvrđen prelaskom iz Rima u Beč 1707. godine, a proširen objavom djela Parspectiva pictorum et architectorum / Perspettiva de’ pittori e architetti, u dva sveska, 1693. i 1700., na latinskom i talijanskom jeziku i ubrzo nakon toga u prijevodu. Prvi je prijevod toga traktata s praktičnim uputama o pojedinim problemima quadrature izašao na njemačkome, odnosno na latinskome i njemačkome 1706. godine. Nakon toga slijede još dva izdanja – 1708. i 1709., a potom je još za autorova života, 1707., objavljen je i prijevod na engleskom jeziku (latinski i engleski). Najveću je pozornost iluzionističkih slikara u doba baroka privukla figura iluzionirane (lažne) kupole iz I. sveska (fig. XC-XVCII). U izlaganju će se pokazati primjeri iz traktata i usporediti s Rangerovim zidnim slikama koje se odnose na te Pozzove primjere, kao što je iluzionirana kupola u Olimju, ili Figura Sexagesimaquarta (LXIV): Æ ; dificium quadratum. iz I. sveska, za koju Pozzo piše: » ; [...]Iz perspektivno položenih plana i elevacije na uobičajan se način dobija prikaz cijeloga djela koje može služiti kao nacrt za glavni oltar neke crkve. [...]« ; , a Ranger po tome slika iluzionirani oltar Navještenja, također u pavlinskoj crkvi u Olimju (1739./40.). Poznatim primjerima iz Olimja, pridružit će se manje poznate ili nepoznate potvrde Rangerova korštenja Pozzovim traktatom u Belcu i Kamenici.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
Napomena
Sažetci predavanja su umnoženi, ali nisu tiskani. Zbornik cjelovitih predavanja u tisku.