Pregled bibliografske jedinice broj: 213044
Vremenska obrada i čitanje
Vremenska obrada i čitanje // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 41 (2005), 1; 27-36 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 213044 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vremenska obrada i čitanje
(Temporal processing and literacy)
Autori
Ivšac, Jasmina
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 41
(2005), 1;
27-36
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
auditivna i vizualna brza vremenska obrada; vještina čitanja; pokazatelji disleksije
(auditive; visual temporal processing; reading skills; indicators of dyslexia)
Sažetak
Brojni su podaci prema kojima u djece s jezičnim teškoćama, teškoćama i poremećajem čitanja i pisanja postoje problemi u području vremenske obrade (Tallal, 1993., Stein, 1994.). Cilj je rada dobivanje uvida u obilježja vremenske obrade jednostavnih akustičkih i vizualnih podražaja putem tzv. negovornih auditivnih zadataka (non-speech auditory tasks), te njihova odnosa s jezičnim vještinama. Za potrebe ovog istraživanja konstruiran je uređaj kojim se nastojao dobiti uvid u spomenutu obradu. Pretpostavka je da bi dobiveni rezultati mogli poslužiti kao pomoć u dijagnostičkom procesu. Uređajem se procjenjuje vizualna i auditivna obrada zasebno i to na osnovi bilježenja najkraćega vremenskoga razmaka između prezentiranih podražaja kojega ispitanik postiže u prvoj minuti testiranja. Uspjeh na zadacima vizualne i auditivne obrade stavljen je u odnos s varijablama čitanja (brzina čitanja i razumijevanje pročitanoga). Korelacija vizualne i auditivne obrade nije statistički značajna dok je statistički značajna povezanost između varijabli koje se odnose na auditivnu obradu i izvedbu na zadacima koji procjenjuju vještinu čitanja. Niti povezanost između vizualne obrade i vještine čitanja nije statistički značajna. U trenutku kada je dječje čitanje automatizirano (ispitanici su učenici trećih razreda redovne osnovne škole, prosječne dobi 9 godina i 2 mjeseca, N=60) znatno se manje oslanjaju na vizualnu kontrolu, a koriste jezično znanje kao dominantni pristup za čitanje. S obzirom na navedene rezultate moguće je da vremenska obrada u određenome periodu ima presudnu ulogu za uspjeh na zadacima kojima se procjenjuje vještina čitanja. Rašlambom rezultata vremenske obrade i čitanja u djece koja su bila neuspješna u njihovu izvođenju, pokazala se opravdanom sumnja na postojanje poremećaja čitanja u tih ispitanika. Ključne riječi: auditivna i vizualna brza vremenska obrada, vještina čitanja, pokazatelji disleksije
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Demografija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0013001
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Jasmina Ivšac Pavliša
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus