Pregled bibliografske jedinice broj: 212522
Etika u oglašavanju i informiranju o lijekovima
Etika u oglašavanju i informiranju o lijekovima // Ljekarništvo između etičkih i ekonomskih načela / Hrvatsko farmaceutsko društvo i Udruženje farmaceuta Istre i Kvarnera (ur.).
Zagreb, 2004. str. 35-36 (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, pregledni)
CROSBI ID: 212522 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Etika u oglašavanju i informiranju o lijekovima
(Ethics in drug advertisement)
Autori
Vlahović-Palčevski, Vera
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, pregledni
Izvornik
Ljekarništvo između etičkih i ekonomskih načela
/ Hrvatsko farmaceutsko društvo i Udruženje farmaceuta Istre i Kvarnera - Zagreb, 2004, 35-36
Skup
XI savjetovanje farmaceuta Istre i Kvarnera
Mjesto i datum
Pula, Hrvatska, 06.05.2004. - 08.05.2004
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
ethics; drugs; advertisement
(etika; lijekovi; oglašavanje)
Sažetak
Oglašavanje i obavješćivanje o lijeku podrazumijeva, prema Zakonu o lijekovima i medicinskim proizvodima, svaki oblik obavješćivanja kojemu je namjena poticanje njihova propisivanja, izdavanja, prodaje i potrošnje. Prema Pravilniku o načinu oglašavanja i obavješćivanja o lijekovima i medicinskim proizvodima, oglašavanjem i obavješćivanjem o lijeku i medicinskom proizvodu mora se dati istinita i znanstveno dokazana informacija, uz poštivanje etičkih kriterija. Etičke kriterije za promidžbu lijekova i medicinskih proizvoda postavila je Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) još 1968. koji su kasnije revidirani i obnovljeni 1986. i 1988. godine. Osnovni cilj etičkih kriterija je poticanje pravilne uporabe lijekova, a u radi unaprijeđenja zdravlja. Tumačenje « ; etičnog» ; razlikuje se u različitim dijelovima svijeta i različitim društvima. Može se definirati kao ispravno ponašanje koje je u skladu s s lokalnim političkim, ekonomskim, kulturološkim, sociološkim, edukacijskim, znanstvenim, tehnološkim, zakonskim, epidemiološkim, tradicijskim čimbenicima, a prilagođeno stupnju razvija zdravstvenog sustava. Etički kriteriji namijenjeni su svima koji na bilo koji način dolaze u dodir s lijekovima, a u okviru njihove djelatnosti, kompetencije i odgovornosti. Postoje različiti načini i oblici oglašavanja o lijekovima. Usmjereno je prema onima koji propisuju ili izdaju/prodaju lijekove ili prema onima koji lijekove kupiju/koriste. Najrasprostranjenije je informiranje liječnika o lijekovima preko predstavnika farmaceutskih kuća. U SAD-u je 2000. potrošeno 13, 2 milijardi US dolara za promidžbu lijekova prema liječnicima. Promidžba lijekova prema njihovim korisnicima dozvoljena je za lijekove koji se izdaju na recept samo u SAD-u i Novom Zelandu. U tu je svrhu u SAD-u 2000. potrošeno 2, 4 milijarde US dolara. Farmaceutke tvrtke provode i vrlo uspješne kampanje o podizanju svijesti o bolestima koje onda indirektno promoviraju njihov proizvod. Neprimjereno oglašavanje i informiranje o lijekovima predstavlja problem i u razvijenim zemljama i u zemljama u razvoju. Vrlo često postoji nesrazmjer između informacije o lijekovima promidžbenog karaktera i nezavisne , usporedne, znanstveno utemeljene i suvremene informacije o lijeku. Primarni cilj promidžbe lijekova je povećanje prodaje i zarada. Potrebno je educirati zdravstvene djelatnike i korisnike lijekova o ograničavajućim faktorima takvih informacija o lijekovima ukoliko su jedine jer imaju izrazito jak utjecaj i postaju opasne ukoliko su neprimjerene. S druge strane, obzirom na vrlo jak utjecaj koji imaju na propisivanje, pružanjem ispravne informacije o lijeku, promidžba može imati edukativni karakter. Zakonodavna tijela, zdravstveni djelatnici, farmaceutska industrija i korisnici lijekova moraju zajednički donijeto odluku o nužnosti kontrole promidžbe lijekova.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kliničke medicinske znanosti
POVEZANOST RADA