Pregled bibliografske jedinice broj: 212296
Bavljenje sportom i razvoj samopoštovanja kod preadolescenata: longitudinalna studija
Bavljenje sportom i razvoj samopoštovanja kod preadolescenata: longitudinalna studija, 2005., magistarski rad, Filozofski Fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 212296 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Bavljenje sportom i razvoj samopoštovanja kod preadolescenata: longitudinalna studija
(Engagement in sports and the development of self-esteem in preadolescents: A follow-up study)
Autori
Marušić Štimac, Orjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Filozofski Fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
07.06
Godina
2005
Stranica
129 (113 teksta i 16 priloga)
Mentor
Buško, Vesna
Ključne riječi
samopoštovanje; sport; školski uspjeh; adolescenti; razvojne promjene
(self-esteem; sports; school achievement; preadolescents; developmental changes)
Sažetak
U suvremenom, većinom kompetitivnom sustavu školovanja velik je broj onih koji ne mogu udovoljiti postavljenim zahtjevima. Negativne evaluacije i doživljaj neuspjeha ostavljaju dugotrajne negativne posljedice na samopoštovanje i percipiranu osobnu kompetentnost, posebno preadolescenata. Bavljenje sportom jedna je od mogućnosti doživljavanja uspjeha. Ta se pozitivna iskustva mogu prenijeti i na druge domene funkcioniranja. Na uzorku od 308 preadolescenata oba spola ispitali smo razvoj globalnog samopoštovanja percipirane globalne, akademske, sportske i socijalne kompetentnosti tijekom sedmog i osmog razreda osnovne škole, obzirom na njihov školski uspjeh i uključenost i uspješnost u organiziranim izvanškolskim sportskim aktivnostima. Dobiveni rezultati pokazuju da razine globalnog samopoštovanja i globalne percipirane kompetentnosti tijekom promatrane dvije godine nisu stabilne. Porast razine globalnog samopoštovanja prisutan je kod djevojčica bez obzira na školski uspjeh i kod dječaka vrlo uspješnih u školi ili u sportu. Do značajnog pada u percepciji globalne kompetentnosti dolazi tijekom sedmog razreda, dok tijekom osmog razreda dolazi do promjena prema višim vrijednostima. Više rezultate u mjerama globalnog samopoštovanja i globalne percipirane kompetentnosti postižu vrlo uspješni učenici u odnosu na manje uspješne učenike, kao i uspješni sportaši u odnosu na neuspješne sportaše, ali i nesportaše. Više rezultate na Skali percipirane akademske kompetentnosti postižu preadolescenti koji su u školi vrlo uspješni u odnosu na one manje uspješne, ali i uspješni sportaši u odnosu na neuspješne sportaše i nesportaše. Značajnom za percepciju akademske kompetentnosti pokazala se interakcija školskog uspjeha i bavljenja sportom. Kod uspješnih i u školi i u sportu utvrđene su promjene u smjeru viših rezultata. Suprotno njima, kod manje uspješnih i u školi i sportu dolazi do promjena u smjeru nižih rezultata. Kod preadolescenata manje uspješnih u školi ali uspješnih u sportu nema značajnih promjena u rezultatima u ovoj mjeri. Značajno više rezultate na Skali percipirane sportske kompetentnosti postižu uspješni sportaši u odnosu na neuspješne sportaše i nesportaše, bez obzira na spol. Djevojčice koje se ne bave sportom imaju značajno nižu razinu percipirane sportske kompetentnosti u odnosu na uspješne i neuspješne sportašice, kao i u odnosu na dječake nesportaše. Tijekom osmog razreda uočavaju se promjene ka višim vrijednostima percipirane sportske kompetentnosti. Najviše rezultate na Skali percipirane socijalne kompetentnosti imaju uspješni i u školi i u sportu, neovisno o spolu. Više rezultate postižu uspješni sportaši u odnosu na neuspješne sportaše i nesportaše, kao i vrlo uspješni u školi u odnosu na manje uspješne, bez obzira na spol. Kod uspješnih sportaša kao i kod vrlo uspješnih učenika uočavaju se promjene u razini percipirane socijalne kompetentnosti u smjeru viših rezultata, dok se kod neuspješnih sportaša uočavaju promjene u suprotnom smjeru. Kod manje uspješnih učenika te promjene nisu uočene. Najniža razina i promjene ka nižim vrijednostima utvrđene su kod preadolescenata neuspješnih i u školi i u sportu. Naprotiv, kod manje uspješnih u školi ali uspješnih u sportu dolazi do promjena u smjeru viših rezultata.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija