Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 211841

Višekriterijska analiza u valoriziranju Paneuropskog koridora VB


Poletan, Tanja
Višekriterijska analiza u valoriziranju Paneuropskog koridora VB, 2005., doktorska disertacija, Pomorski fakultet, Rijeka


CROSBI ID: 211841 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Višekriterijska analiza u valoriziranju Paneuropskog koridora VB
(Multicriteria analysiss in valorisation of the Pnaeuropen corridor VB)

Autori
Poletan, Tanja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Pomorski fakultet

Mjesto
Rijeka

Datum
17.05

Godina
2005

Stranica
294

Mentor
Baričević, Hrvoje

Ključne riječi
Paneuropski koridor; valorizacija; višekriterijska analiza
(Paneuropean-corridor VB; valorisation; multicriteria analysis)

Sažetak
Valoriziranje prometnog pravca ovisi o brojnim čimbenicima kao što su: geoprometni položaj pravca, prometni tokovi, prometni kapaciteti (prometna infrastruktura i suprastruktura), razgranatost i kvaliteta prometne mreže (željeznica, cestovnih prometnica, plovnih putova, zračne prometne mreže), stupanj primjene suvremenih transportnih tehnologija i informacijskih tehnologija, ponuda raznih prometnih subjekta koji sudjeluju u proizvodnji prometne usluge na prometnom pravcu (pomorske agencije, međunarodni otpremnici, … ), troškovi prijevoza i ukupna cijena prometne usluge, veličina i stupanj gospodarskoga razvitka područja koje gravitira korištenju određenog prometnoga pravca, prisutnost konkurencije na tržištu prometnih usluga, prometna politika, tarifna politika i razni drugi čimbenici. Navedeno upućuje na kompleksnost istraživanja valoriziranja prometnog pravca pa je u skladu s time, Paneuropski koridor VB (riječki prometni pravac) kao vitalni tranzitni pravac Republike Hrvatske i predmet ovoga istraživanja, analiziran sveobuhvatnim vrednovanjem odabranih ekonomskih i kvalitativnih kriterija relevantnih u analizi konkurentnosti prometne usluge. S obzirom na značenje kojega Paneuropski koridor VB ima u prometnom i gospodarskom sustavu Republike Hrvatske, europskih prostora i šireg okruženja, predmetni je koridor analiziran kao čimbenik integracije Hrvatske u europski prometni i gospodarski sustav, uključujući geoprometne i eksploatacijske značajke cestovnoga koridora, željezničkoga koridora i riječkoga čvorišta u kojem se susreću različiti modaliteti prometne ponude (pomorski, lučki, cestovni i željeznički). Kako je mogućnosti valorizacije prometnog pravca potrebito analizirati u tržišnim uvjetima, prometna usluga Paneuropskog koridora VB analizirana je sa stajališta ponude, potražnje i okruženja. Analizom sa stajališta ponude, dobiveni su zaključci o stanju kopnene prometne infrastrukture riječkoga prometnog pravca i riječke luke kao referentne točke toga pravca, usporedno s alternativnim pravcima i lukama. Sa stajališta potražnje, analizom relevantnih makroekonomskih indikatora prometnoga rasta i dinamike robnih tokova, definirana je usmjerenost vanjskotrgovinske i prekomorske razmjene europskih država, glavni vanjskotrgovinski partneri Hrvatske, srednjoeuropsko tranzitno zaleđe kao strateški tržišni segment riječke luke i koridora VB, potencijalna prometna potražnja i utjecaj proširenja Europske unije na robne tokove koridora. Budući da je konkurentnost prometnoga pravca potrebno definirati usporedno s alternativnim pravcima, analizom okruženja definirani su pravci koji konkuriraju Paneuropskom koridoru VB, kako bi se među njima odabrali prometni pravci koji će kao varijante konkurentnih pravaca biti uzete u modelu višekriterijske optimizacije valoriziranja Koridora VB. Osnovna logistička načela koja danas vrijede na prometnom tržištu postavljaju određene zahtjeve koji su dominantni u privlačenju prometnih tokova na prometni pravac te je značajan dio ovoga istraživanja posvećen predstavljanju, analizi i definiranju osnovnih teorijskih determinanti mnogobrojnih ekonomskih i kvalitativnih kriterija koji utječu na konkurentnost i izbor optimalnoga prometnog pravca. Pri tome je posebno sagledan korisnik usluge koji izražavajući svoje potrebe, zahtjeve i preferencije u organizaciji prijevoznoga pothvata i prometne usluge predstavlja specifičnosti potražnje s aspekta kriterija izbora koji se više ili manje preferiraju na tržištu prometnih usluga. Temeljem egzaktnih kvantitativnih podataka i argumentiranih ocjena provedeno je vrednovanje odabranih ekonomskih kriterija (npr. troškovi tereta u luci, troškovi broda u luci, cijena cestovnoga i željezničkoga prijevoza, ...) i kvalitativnih kriterija (npr. tranzitno vrijeme kopnenoga prijevoza, vrijeme čekanja, frekventnost usluge, komercijalna dostupnost usluge, prometni kapaciteti, informacijske tehnologije. Navedeni podaci, zajedno s definiranim prometnim (konkurentnim) pravcima i preferencijama korisnika usluge korišteni su kao osnovni ulazni elementi predloženog modela višekriterijske optimizacije Paneuropskog koridora VB. Predloženi model je osmišljen je u skladu s temeljnim principima metode višekriterijske optimizacije, koja spada u metode operacijskih istraživanja, a predstavlja postupak višekriterijskog rangiranja varijanti. Između više različitih postupaka višekriterijske optimizacije, korišten je postupak PROMETHEE (Preference Ranking Organization Method for Enrichment Evaluations) te računalni program višekriterijskog programiranja Promcalc & Gaia V.3.2., koji se temelji na navedenom postupku. Dobiveni rezultati, u skladu s osnovnim ciljem istraživanja, daju zaključke o konkurentnosti, odnosno nekonkurentnosti Paneuropskog koridora VB, u odnosu na alternativne prometne pravce, precizirajući između više analiziranih ekonomskih (kvantitativnih) i kvalitativnih kriterija one kriterije koji su trenutno zaslužni za njegovu prisutnost, odnosno neprisutnost na tržištu prometnih usluga, kao i one kriterije kojima bi se uz izvjesna ulaganja, poduzimanje adekvatnih mjera i aktivnosti dodatno mogla postići veća konkurentnost ovoga prometnog pravca. Temeljem rezultata istraživanja, istaknute su prioritetne smjernice na razini transportnih subjekta koji sudjeluju u proizvodnji prometne usluge na koridoru VB, u pogledu kvalitete i cijene prometne usluge. Njima bi se, u trenutnim tržišnim konstelacijama, mogla postići veća konkurentnost Paneuropskog koridora VB na srednjoeuropskom području kao strateškom tranzitnom tržištu koridora. Budući da predloženi model ima svojstva „ univerzalnog modela" koji je moguće primijeniti i na neke druge probleme prometnog planiranja, te da pridonosi upoznavanju metodologije i mogućnosti uvođenja višekriterijske optimizacije u prometnu planersku praksu, u perspektivnom dijelu, osim smjernica za daljnje istraživanje problema valoriziranja Paneuropskog koridora VB, navedene su i druge mogućnosti primjene modela.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport



POVEZANOST RADA


Projekti:
0112008

Ustanove:
Pomorski fakultet, Rijeka


Citiraj ovu publikaciju:

Poletan, Tanja
Višekriterijska analiza u valoriziranju Paneuropskog koridora VB, 2005., doktorska disertacija, Pomorski fakultet, Rijeka
Poletan, T. (2005) 'Višekriterijska analiza u valoriziranju Paneuropskog koridora VB', doktorska disertacija, Pomorski fakultet, Rijeka.
@phdthesis{phdthesis, author = {Poletan, Tanja}, year = {2005}, pages = {294}, keywords = {Paneuropski koridor, valorizacija, vi\v{s}ekriterijska analiza}, title = {Vi\v{s}ekriterijska analiza u valoriziranju Paneuropskog koridora VB}, keyword = {Paneuropski koridor, valorizacija, vi\v{s}ekriterijska analiza}, publisherplace = {Rijeka} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Poletan, Tanja}, year = {2005}, pages = {294}, keywords = {Paneuropean-corridor VB, valorisation, multicriteria analysis}, title = {Multicriteria analysiss in valorisation of the Pnaeuropen corridor VB}, keyword = {Paneuropean-corridor VB, valorisation, multicriteria analysis}, publisherplace = {Rijeka} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font