Pregled bibliografske jedinice broj: 205600
Je li glagolska prefiksacija morfološka ili leksička kategorija?
Je li glagolska prefiksacija morfološka ili leksička kategorija? // 3. kongres logopeda Hrvatske Razvoj i nove perspektive u jezičnoj i govornoj dijagnostici i terapiji
Dubrovnik, Hrvatska, 2005. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 205600 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Je li glagolska prefiksacija morfološka ili leksička kategorija?
(Is verbal prefixation morphological or lexical category?)
Autori
Kovačević, Melita ; Kuvač, Jelena ; Cepanec, Maja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
3. kongres logopeda Hrvatske Razvoj i nove perspektive u jezičnoj i govornoj dijagnostici i terapiji
Mjesto i datum
Dubrovnik, Hrvatska, 28.09.2005. - 01.10.2005
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
posebne jezične teškoće; morfologija i leksikon
(specific language impairment; morphology and lexicon)
Sažetak
Istraživanja su dječjega hrvatskoga jezika pokazala, da nakon usvajanja prvih riječi, glagoli postaju vrlo brzo dominanta vrsta. Stotinjak inflekcijskih glagolskih morfema i osamdesetak prefiksacijskih tvorbenih morfema zavidna su brojka morfoloških oblika kojom djeca u većoj mjeri moraju ovladati kako bi glagolski sustav postao produktivan. Iako istraživanja pokazuju da djeca s posebnim jezičnim teškoćama imaju izrazitih poteškoća s usvajanjem morfologije, pitanje je jesu li te poteškoće uvjetovane samo na morfološkoj razini ili i na leksičkoj. Trenutni istraživački interesi u području glagolske morfologije usmjereni su na izražavanje glagolskoga vida u dječjem hrvatskome jeziku. Općenito, glagolski se vid izražava svršenim i nesvršenim oblicima. Svršenost se izražava na dva načina, prvi učestalijim i produktivnijim prefiksacijom i drugi leksički. Istraživanja izražavanja glagolskoga vida u uredne djece i djece s posebnim jezičnim teškoćama pokazala su znatne razlike u količini i načinima griješenja u tvorbi svršenoga iz ponuđenog nesvršenoga glagolskoga oblika. Uredna djece uglavnom griješe u povezivanju prefiksa i glagola, tj. na morfološkoj razini, a djeca s PJT na leksičkoj. Učestale leksičke pogreške u djece s PJT pretpostavljaju pitanje jesu li prefigirani glagolski oblici zaista tvorbena morfološka kategorija ili se ti oblici uče kao leksičke jedinice? Odgovor na ovo pitanje ponudit će nam upravo analiza odgovora djece s posebnim jezičnim teškoćama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija