Pregled bibliografske jedinice broj: 203473
Numerički model gibanja cestovnih vozila
Numerički model gibanja cestovnih vozila, 1999., doktorska disertacija, Građevinski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 203473 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Numerički model gibanja cestovnih vozila
(Numerical Model of Road Vehicle Movement)
Autori
Dragčević, Vesna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Građevinski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
12.07
Godina
1999
Stranica
129 + 34 priloga
Mentor
Korlaet, Željko
Ključne riječi
geometrija kretanja; mjerodavno vozilo; linija vođenja; linija povlačenja; kinematički model; numerički model
(movement geometry; design vehicle; steering path; dragging path; kinematic model; numerical model)
Sažetak
Pravilno oblikovanje cestovnih prometnih površina (okretišta, serpentine, čvorišta u razini, autobusni i kamionski kolodvori, parkirališta) zahtijeva dobro poznavanje zakonitosti geometrije kretanja dok voznodinamički utjecaji, zbog malih brzina vožnje, gube značaj. U radu je definiran računalni model za određivanje trajektorija kretanja vozila uz respektiranje utjecaja svih relevantinih parametara za njegovo formiranje. Za oblikovanje linije vođenja u modelu, se koriste pravac, kružni luk i klotoida. U analizi geometrije kretanja složenih vozila kada se dobivena linija povlačenja koristi u drugom (trećem) koraku kao linija vođenja korištene su poligonalna, košarasta i “ spline” krivulja. Ispitivanja su pokazala da je optimalan numerički model linije povlačenja, zbog jednostavnosti modela te lakoće i brzine rada računala, poligonalna linija. U modelu su vozila klasificirana u četiri grupe (pojedinačno vozilo, vozilo s prikolicom, tegljač s poluprikolicom i zglobni autobus) obzirom na njihov utjecaj na proširenje kolnika u krivini. Za svaku grupu određeno je karakteristično vozilo te su prikazane dimenzije relevantne za geometriju kretanja. Za određivanje trajektorija kretanja vozila u modelu je korištena analitička Everling – Schossova metoda za određivanje potrebnog proširenja. Ova metoda je u komparativnoj analizi analitičkih i grafičkih metoda te simulacija modelima, u odnosu na jedino “ točnu” metodu ispitivanje probnim vožnjama na poligonu, pokazala dobra svojstva. Dobiveni rezultati su pouzdani a “ traženje” optimalnog koraka je nepotrebno jer se linija povlačenja određuje iterativnim postupkom. Složeno vozilo, u računalnom modelu, promatrano je u kinematičkom smislu kao da je sastavljeno od dva ili više zavisnih diskova. Za jednako dobru pouzdanost rezultata ovaj model je, u odnosu na kinematički model gdje je složeno vozilo promatrano kao da je sastavljeno od dva ili više nezavisnih diskova, jednostavniji a numerički postupak je brži. Računalni model je korisnička aplikacija AutoCAD-a i napisan je u Visual Basicu. Verifikacija pouzdanosti modela temelji se na eksperimentalnim ispitivanjima provedenim na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Rezultati mjerenja na poligonu pokazuju visoku pouzdanost te su relevantni za ocjenu upotrebljivosti modela. Pouzdan i verificiran numerički model doprinos je rješavanju još neriješenih teorijskih zadaća te ima aplikativnu vrijednost u projektantskoj praksi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Građevinarstvo
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Građevinski fakultet, Zagreb