Pregled bibliografske jedinice broj: 200116
Sličnosti u Plotinovu i Petrićevu poimanju "Jednog" (hen-unum)
Sličnosti u Plotinovu i Petrićevu poimanju "Jednog" (hen-unum) // Otvorena pitanja povijesti hrvatske filozofije : zbornik radova Znanstvenoga skupa, Zagreb, 23. - 25. lipnja 1999. / Barišić, Pavo (ur.).
Zagreb: Institut za filozofiju, 2000. str. 319-329 (predavanje, nije recenziran, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 200116 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sličnosti u Plotinovu i Petrićevu poimanju "Jednog" (hen-unum)
(Similarities in Plotinus and Petrić's conception of One (hen-unum))
Autori
Mišić, Anto
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Otvorena pitanja povijesti hrvatske filozofije : zbornik radova Znanstvenoga skupa, Zagreb, 23. - 25. lipnja 1999.
/ Barišić, Pavo - Zagreb : Institut za filozofiju, 2000, 319-329
Skup
Znanstveni skup Otvorena pitanja povijesti hrvatske filozofije
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 23.06.1999. - 25.06.1999
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Plotin ; Petrić ; Jedno
(Plotin ; Petrić ; One)
Sažetak
U članku se raspravlja o Plotinovom i Petrićevom shvaćanju "Jednog". Zahtjev za jedinstvom prirođen je misli, ali i poriv da nadilazi i samu sebe. Zato "Jedno" može biti definirano na neki način samo u dijalektičkoj opoziciji mnoštvenosti, i to ne stoga što bi "Jedno" i mnoštvo bili metafizički surptotni, nego zato što je "Jedno" prvi uzrok svakom mnoštvu. Prema Plotinu i Petriću "Jedno" je prije svega izvor stvarnosti, ali i konačni cilj svakog bića. Ono je apsolutni uvjet misli i volje, života i kozmičkog reda. "Jedno" je uvjet i samom mnoštvu, koje iz njega izvire i u nj uvire. Premda je "Jedno" prvi izvor i samoj misli, životu, duši... ono samo nije ni intelekt, ni samosvijest, ni duša ni ljubav... Prema Plotinu i Petriću "Jedno je iznad svakog bitka (bića), što ipak ne znači da nije ništa, da je ne-postojeće, nego to ponajprije znači da "Jedno" nadilazi sve te objekte, pa prema tome nadilazi i sam pojam koji se temlji na tim objektima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija