Pregled bibliografske jedinice broj: 191196
Multinacionalna poduzeća - organizacija i utjecaj na gospodarstvo
Multinacionalna poduzeća - organizacija i utjecaj na gospodarstvo, 2005., diplomski rad, Ekonomski fakultet Rijeka, Rijeka
CROSBI ID: 191196 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Multinacionalna poduzeća - organizacija i utjecaj na gospodarstvo
(Multinacional Companies- Organization And Impact To Economy)
Autori
Stanić, Sanjin
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Ekonomski fakultet Rijeka
Mjesto
Rijeka
Datum
04.04
Godina
2005
Stranica
73
Mentor
Kaštelan-Mrak, Marija
Ključne riječi
organizacija; multinacionalna poduzeća; utjecaj na gospodarstvo; OMV; Hrvatska
(organization; multinacional companies; impact to economy)
Sažetak
Multinacionalna poduzeća definiramo kao poduzeća koja imaju velika ulaganja ili vlasništvo nad imovinom koja se nalazi u dvije ili više država. Karakterizira ih da internu razmjenu pretvaraju u međunarodnu i obratno, a alokacija kapitala ima karakter direktnih stranih investicija. Da bi poduzeća započela širiti svoju strukturu na međunarodnom tržištu, moraju biti ispunjeni neki preduvjeti. U formuliranju tih teorija polazište je teorija transakcijskih troškova. Nadovezujući se na nju i proširujući je za čimbenike lokacije i specifičnih organizacijskih prednosti Dunning je formulirao OLI model ekspanzije multinacionalki. FDI se mogu realizirati osnivanjem vlastitih poduzeća u obliku podružnica, ili kupnjom vlasničkih udjela u poduzećima zemlje domaćina. Prilikom realizacije ulaganja, MNP odlučuju za geeenfield investicije ili kupovinu rezidentnog poduzeća. Obično poduzeća sa većim intenzitetom istraživanja i razvoja radije odabiru greenfield investicije, dok velika i diverzificirana poduzeća odabiru akvizicije. Da bi minimizirali rizik, MPV ponekad odabiru ulazak na tržište uz pomoć domaćih partnera stvarajući novo poduzeća u kojem oba imaju udjele. To je i pristup OMV-a prilikom ekspanzije u srednjoj Europi. O utjecaju MNP na zemlje domaćina vode se rasprave pro et contra. Dok neki ističu pozitivno djelovanje FDI-a ne ekonomije domaćina, mnogi kritičari tvrde da postoje i brojni problemi poput konkuriranja lokalnim proizvođačima, odlijevom kapitala repatrijacijom profita, porasta nezaposlenosti, a ponekad i problemi na području kršenja ljudskih i radničkih prava. OMV je najveće austrijsko te srednjeeuropsko industrijsko poduzeće. U proteklih 15 godina, primjenom ekspanzivne strategije, postalo je pravo regionalno srednjeeuropsko multinacionalno poduzeće sa operacijama maloprodaje u 12 zemalja. Do 2008. namjerava proširiti udio u srednjoj Europi sa 12 na 20 % i pozicionirati se kao vodeći brand u maloprodaji goriva te drugih artikala te usluga potrošačima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA