Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 189662

Filozofija - odgoj - filozofija


Polić, Milan
Filozofija - odgoj - filozofija // Metodički ogledi / Polić, Milan (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo, 2001. str. 27-37 (pozvano predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


CROSBI ID: 189662 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Filozofija - odgoj - filozofija
(Philosophy - Education - Philosophy)

Autori
Polić, Milan

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Metodički ogledi / Polić, Milan - Zagreb : Hrvatsko filozofsko društvo, 2001, 27-37

Skup
Filozofija i obrazovanje

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 01.12.2000. - 02.12.2000

Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
filozofija; manipulacija; odgoj; pedagogija
(education; manipulation; pedagogy; philosophy)

Sažetak
Za razliku od ostalih živih bića, kojima je rodna bit uglavnom zadana životnim obrascem vrste čak i prije njihova začeća kao jedinki, čovjek se kao rodno biće odlikuje upravo relativno niskom razinom biološke određenosti i ogromnom duhovnom, tj. kulturnom nadgradnjom osnovnog životnog obrasca koji mu je urođen. Neopremljen u trenutku rođenja životnim programom dovoljnim za samostalno preživljavanje, čovjek je prisiljen učiti. Toliko više koliko je duhovno bogatije i kulturno izgrađenije okruženje u kojemu treba živjeti. Stoga valja pretpostaviti da je čovjeku učenje urođena potreba. Pa kao što se život uopće ne može održati bez hranjenja i razmnožavanja, ljudski se život ne može održati bez učenja. Lišenom instinkata i snažnih nagona čovjeku su potrebna znanja i vrijednosti, da bi znao i htio živjeti. Slijedom toga, odgojivost i odgoj bitna su čovjeka obilježja. U predfilozofsko doba kulturne su se zakonitosti činile jednako nužne kao i prirodne, a znanja i vrijednosti jednako apsolutni kao instinkti i nagoni. Ali samoopažajuća i samopromišljajuća sposobnost duha dovela je to s vremenom u pitanje. Pitajući se o sebi i svijetu čovjek je već odavno shvatio važnost odgoja u reprodukciji svijeta iako su mu povijesna bit svijeta i budućnonosna bit odgoja još ostale nedovoljno jasne. Stoga je odgoj dugo vremena mišljen kao sredstvo, a ne kao svrha života u zajednici. Nužna je posljedica toga bila njegova instrumentalizacija i svođenje na različite oblike gojidbene manipulacije prožete konkurentskim ideologijama u borbi za prevlast. Posebno mjesto u tome imalo je odvajanje vrijednosne i spoznajne komponente odgoja. Iako je odgoj s vremenom postao predmet proučavanje pedagogije, kao posebne znanosti o odgoju, filozofsko zanimanje za odgoj nije prestalo. Naprotiv, pokazalo se da pedagogija ne samo da svojim znanstvenim instrumentarijem ne može zadovoljavajuće riješiti problem vrijednosne i spoznajne podvojenosti odgoja, nego se zbog toga nikako ne može do kraja konstituirati kao moderna znanost, jer stalno mora ideološki posezati u etičko područje filozofije. Razvitak suvremenih znanosti i s tim u vezi filozofije znanosti, informatička revolucija i nemoć tradicionalnog odgoja da zadovoljavajuće odgovori na izazove suvremenog svijeta oživjeli su zanimanje filozofa za problematiku odgoja. Zapravo, od svih velikih problema s kojima je suvremeni svijet suočen i od čijeg rješenja ovisi njegova budućnost, najveći je i najpreči problem odgoja. I dok su još nedavno mnogi, pa i filozofi, postavljali pitanje što je to filozofija odgoja, danas je sazrela svijest, čemu je dokaz i ovaj simpozij, da filozofija odgoja više ne smije ostati marginalna filozofska disciplina.

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Milan Polić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Polić, Milan
Filozofija - odgoj - filozofija // Metodički ogledi / Polić, Milan (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo, 2001. str. 27-37 (pozvano predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
Polić, M. (2001) Filozofija - odgoj - filozofija. U: Metodički ogledi.
@article{article, author = {Poli\'{c}, Milan}, editor = {Poli\'{c}, M.}, year = {2001}, pages = {27-37}, keywords = {filozofija, manipulacija, odgoj, pedagogija}, title = {Filozofija - odgoj - filozofija}, keyword = {filozofija, manipulacija, odgoj, pedagogija}, publisher = {Hrvatsko filozofsko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Poli\'{c}, Milan}, editor = {Poli\'{c}, M.}, year = {2001}, pages = {27-37}, keywords = {education, manipulation, pedagogy, philosophy}, title = {Philosophy - Education - Philosophy}, keyword = {education, manipulation, pedagogy, philosophy}, publisher = {Hrvatsko filozofsko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font