Pregled bibliografske jedinice broj: 18775
Hrvatska monumentalna skulptura u kontekstu europskog modernizma druge polovice 20. stoljeća. Primjer Vojina Bakića
Hrvatska monumentalna skulptura u kontekstu europskog modernizma druge polovice 20. stoljeća. Primjer Vojina Bakića // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 22 (1998), 22; 187-201 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 18775 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Hrvatska monumentalna skulptura u kontekstu europskog modernizma druge polovice 20. stoljeća. Primjer Vojina Bakića
(Croatian monumental sculpture within the context of European late modernism, exemplified through the analysis of the monuments by Vojin Bakić)
Autori
Kolešnik, Ljiljana
Izvornik
Radovi Instituta za povijest umjetnosti (0350-3437) 22
(1998), 22;
187-201
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
kasni modernizam; skulptura; spomenik; ideologija; hrvatska moderna umjetnost
(late modernism; sculpture; monuments; ideology; croatian modern art)
Sažetak
Monumentalna spomenička skulptura predstavlja jednu od najproblematičnijih kiparskih vrsta 20. stoljeća. Teško se otvarajući za rezultatima avangardnih istraživanja zbog pritisaka ideoloških zadataka kojima je izložena u puno većoj mjeri od drugih oblika kiparske prakse, monumentalna skulptura prve polovine 20. stoljeća ipak je dala nekoliko ostvarenja na temelju čijih vrijednosti su postavljeni i vrijednosni kriteriji poslijeratne europske spomeničke produkcije 50ih i 60ih godina (Tatlin, Gropius, van der Rhoe, Brancusi). Spomenička skulptura druge polovine stoljeća, obilježena potragom za idealnim spomenikom žrtvama II. svjetskog rata, uglavnom se izražava jezikom apstraktne umjetnosti kojim teško može pomiriti zahtjev radikalne ideologije kasnog modernizma za potpunim odsustvom ideološkog sadržaja i potrebu zapadnoeuropskog društva da se u činu komemoracije jasno odslikava i koncepcija individualne slobode pojedinca koja je ne samo osnovna vrijednost zapadnih demokracija, nego i jedna od najvažnijih tekovina antifašizma. U tom kontekstu hrvatska spomenička skulptura 50ih i 60ih godina dala je europskoj umjetnosti neka od najautentičnijih spomeničkih rješnja koja nisu adekvatno vrednovana ni u nacionalnoj ni u europskoj povijesti umjetnosti. Spomenik Pobjedi u Kamenskoj (1958.-1968.) Vojina Bakića, jedno od takvih ostvarenja, sublimira ne samo vrhunske kvalitete spomeničkog segmenta hrvatske poslijeratne kiparske produkcije, nego i gotovo cijeli razvojni put ovog kipara što rasponom obuhvaćenih problema izuzetno kvalitetno ilustrira presudne momente u povijesti europske skulpture kasnog modernizma. Činjenica njegovog fizičkog uništenja govori u prilog potrebi revalorizacije naše monumentalne spomeničke produkcije druge polovine 20. stoljeća i naglašava hitnost toga zadatka.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
00200104
Ustanove:
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb
Profili:
Ljiljana Kolešnik
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- BHA: Bibliography of the History of Art