Pregled bibliografske jedinice broj: 185302
Provjera nekih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja kod Wasonovog zadatka odabira
Provjera nekih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja kod Wasonovog zadatka odabira // Psihologijske teme, 13 (2004), 47-68 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 185302 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Provjera nekih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja kod Wasonovog zadatka odabira
(An examination of some theoretical explanations of performance on thematic versions of Wason's selection task)
Autori
Lončarić, Darko
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 13
(2004);
47-68
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Wasonov zadatak odabira; logika; deduktivno rezoniranje
(Wason's selection task; Logic; Deductive reasoning)
Sažetak
U radu su navedeni brojni pokušaji objašnjenja odgovora koje ispitanici daju na tematskim verzijama Wasonovog zadatka odabira. Predmet ovog istraživanja je usporedba teorije socijalnog ugovora (Cosmides, 1989 ; Cosmides i Tooby, 1992) i teorije razumijevanja zadatka (Liberman i Klar, 1996) kroz kritične testove na kojima navedene teorije predviđaju suprotne odgovore ispitanika. Prema teoriji socijalnog ugovora, razumijevanje pravila u smislu socijalne razmjene odgovorno je za učestalije javljanje logički točnih odgovora na zadatku, što se još naziva i efektom sadržaja. S druge strane, teorija razumijevanja zadatka smatra da su za efekt sadržaja odgovorni specifični elementi u tekstu koji utječu na to kako će ispitanik razumjeti zadatak, što može inhibirati ili facilitirati davanje logički točnih odgovora. S ciljem provjere navedenih teorija, u različitim verzijama zadataka varirano je prisustvo i odsustvo socijalnog ugovora te prisustvo i odsustvo inhibirajućih i facilitirajućih elemenata. U istraživanju je sudjelovalo 98 studentica i 27 studenata s raznih fakulteta Sveučilišta u Rijeci. Rezultati ukazuju na zaključak da se odgovori ispitanika i pojava efekta sadržaja mogu bolje objasniti teorijom socijalnog ugovora, dok elementi iz teorije razumijevanja zadatka ne mogu sami po sebi izazvati klasičan efekt sadržaja i imaju minimalan utjecaj na odgovore ispitanika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- GESIS