Pregled bibliografske jedinice broj: 183750
Dinamički model elastično-prigušnog elementa podvozja putničkog zrakoplova
Dinamički model elastično-prigušnog elementa podvozja putničkog zrakoplova, 2004., diplomski rad, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
CROSBI ID: 183750 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Dinamički model elastično-prigušnog elementa podvozja putničkog zrakoplova
(Dynamical model of transport aircraft landing gear shock absorber)
Autori
Alujević, Neven
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Fakultet strojarstva i brodogradnje
Mjesto
Zagreb
Datum
26.03
Godina
2004
Stranica
65
Mentor
Terze, Zdravko
Ključne riječi
dinamički model podvozja putničkog zrakoplova; elastično-prigušni element podvozja; dinamički model zrakoplova; dinamička simulacija slijetanja putničkog zrakoplova
(landing gear dynamics of transport aircraft; shock-absorber dynamical model; dynamic simulation of landing aircraft)
Sažetak
Osnovna zadaća podvozja zrakoplova tijekom slijetanja je apsorpcija i disipacija kinetičke energije uslijed vertikalne komponente brzine slijetanja te prikladan način prijenosa dinamičkih opterećenja na konstrukciju zrakoplova. Kinetičku energiju apsorbiraju i disipiraju elastično-prigušni elementi (shock absorber) te u znatno manjoj mjeri gume elastičnih nogu podvozja. Sukladno tome, dinamičke karakteristike podvozja, poglavito elastično– prigušnog elementa, značajno utječu na ukupnu dinamiku slijetanja letjelice te sigurnost i udobnost početne faze slijetanja zrakoplova. U radu je izveden dinamički model elastično-prigušnog elementa oleo-pneumatske izvedbe glavnog podvozja putničkog zrakoplova. Mehaničke i konstrukcijske značajke elastično-prigušnog elementa procijenjene su na temelju tehničke dokumentacije proizvođača za zrakoplov Airbus A320 (Airbus Industrie: "Aircraft Maintenance Manual", Messier-Dowty: "Component Maintenance Manual") i druge literature. Izvršena je detaljna analiza dokumentacije te su proučeni i međusobno usklađeni tehnički crteži, na temelju čega je izrađen prostorni (3D solids) geometrijski model konstrukcije kao osnova za daljnju procjenu mehaničkih i konstrukcijskih značajki. Prostorni model omogućio je kvalitetnu vizualizaciju konstrukcije, bolje razumijevanje načina rada elementa i procjenu onih značajki koje nisu dostupne iz dokumentacije predmetnog zrakoplova. Na temelju procijenjenih karakteristika izrađen je ukupan dinamički model elastično-prigušnog elementa, modelirajući hidrodinamičke i termodinamičke procese unutar elementa, čime je izvedena funkcijska zavisnost ukupnog opterećenja elementa o ugibu i brzini ugiba elastične noge zrakoplova. Izvedeni model uklopljen je u globalni mehanički model za dinamičku simulaciju slijetanja zrakoplova te je računalnim simulacijama ocijenjena njegova valjanost. Osim dinamičkim simulacijama slijetanja zrakoplova, dinamičke karakterististike izvedenog modela ocijenjene su i računalnim simulacijama "drop"-testa, prema predmetnim člancima zrakoplovnih propisa JAR 25 za velike transportne zrakoplove.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Zrakoplovstvo, raketna i svemirska tehnika