Pregled bibliografske jedinice broj: 180316
POSTUPAK GRAĐEVINSKE KALKULACIJE U INFORMACIJSKOM SUSTAVU PROJEKTA
POSTUPAK GRAĐEVINSKE KALKULACIJE U INFORMACIJSKOM SUSTAVU PROJEKTA, 2004., magistarski rad, Građevinski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 180316 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
POSTUPAK GRAĐEVINSKE KALKULACIJE U INFORMACIJSKOM SUSTAVU PROJEKTA
(Calculation procedure in construction project information system)
Autori
Bevanda, Ladislav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Građevinski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
31.05
Godina
2004
Stranica
125
Mentor
Radujković, Mladen
Ključne riječi
građevinska kalkulacija; rizik; troškovi projekta; simulacija
(calclation in construction; risk; project cost; simulation)
Sažetak
U uvjetima globalizacije i sve jače konkurencije na tržištu, optimiranje troškova projekta postaje uvjet dobijanja ugovora, odnosno, opstanka, razvoja i rasta poslovnih sustava koja ih ostvaruju. Građevinski projekti, kao proizvodi djelatnosti poslovnih sustava, se ostvaruju kroz poslovne i projektne procese. Za trajan nadzor nad svim procesima, kao uvjet uspješnog ostvarenja projekta, očekivanja učesnika u ostvarenju građevinskih projekata se iskazuju mjerljivim ciljevima - Balenced Scorecard za procese izvorne organizacije i kartom uspjeha projekta - postignuća projekta – mjerljivi ciljevi projekta -Project Scorecard za projektne procese. Promatrajući poslovne procese izvorne organizacije i karakteristike projektnog proizvoda u životnom tijeku projekta, te potrebu za izračunom svih troškova poslovanja i projekata u svim fazama i za sve učesnike, postupak građevinske kalkulacije mora omogućiti izradu: ponudbene, ugovorne, izvođačke i naknadne kalkulacije, što je i cilj ovog istraživanja. Kontrolirano poslovno okružje osigurava uspješno provođenje poslovnih zadaća uprave izvorne organizacije kroz uspostavu lanca ovisnosti misije-vizije-strategije i mjerljivih ciljeva poslovnog sustava. Uspostava ovog lanca ovisnosti ostvaruje se kroz konkretne procese poslovnog sustava, koji nastaju kao rezultat: analiza potencijala i poslovanja poslovnog sustava, organizacije funkcija poslovnog sustavas s obzirom na potencijale poslovnog sustava i signale iz okružja, tokova procesa i aktivnosti unutar funkcija poslovnog sustava, uzimajući u obzir potencijalne (očekivane) projekte (projektne procese i funkcije). Projektni proizvodi se ostvaruju kroz projektne procese pripadajućih funkcija izvorne i projektne organizacije, za čije kreiranje se koriste metode za upravljanje projektima: PRINCE2 , PMI, ISO 1006, IPMA. Analizom zahtijeva proizvoda projekta i metodama za upravljanje projektom produciraju se projektni procesi. Za kvalitetna ostvarenja poslovanja i projekata, ulagači i uprave izvornih i projektnih organizacija moraju sa dovoljno sigurnosti predviđati ostvarivanje ciljeva poslovanja (potencijale poslovnog sustava) i projekata u životnom tijeku projekta (resurse), te osigurati stalan nadzor nad svim procesima. Stalan nadzor nad procesima podrazumjeva dekompoziciju i komponiranje poslovnih i projektnih procesa do razine prepoznavanja mjerljivih performansi procesa. Procesi u izvornoj organizaciji produciraju aktivnosti koje obavljaju funkcijske jedinice izvorne organizacije, pri čemu se pojedine funkcijske cjeline i njihovi dijelovi, u jednoj fazi dobavljači za neku aktivnost, a kupci za neku drugu aktivnost istog procesa. Osnovni projektni procesi pri ostvarivanju građevinskih projekata se formiraju prema zahtijevima proizvoda projekta, a temeljem aktivnosti kvalificiranih funkcija izvornih i projektnih organizacija, neophodnih za ostvarivanje zahtijevanih karakteristika proizvoda projekta. Konačnu cijenu projekta čine troškovi projektnih procesa (upravljačkih i procesa u vezi proizvoda projekta) i pripadni dio troškova procesa izvorne organizacije (upravljačkih i procesa u vezi proizvoda poslovanja izvorne organizacije) sa uračunatim rizikom (poslovanja i projekata) i planiranom dobiti (ukupnog poslovanja i u projektu). U nastojanjima da se izradi što prihvatljivija ponuda – na pragu rentabilnosti- analizom pripadnih poslovnih i projektnih procesa dobijemo minimalne komponente cijene projekta u građevinskoj kalkulaciji. Dinamizam čimbenika (rizični događaji), koji utječu na cijenu, izmijenit će, kroz ostvarenje projekta, pretpostavljene minimalne vrijednosti komponenti cijene projekta. Upravljanje rizikom u poslovanju i projektima znači kvalificiranje i kvantificiranje utjecaja pojedinih rizičnih događaja – izvora rizika na promjenu vrijednosti komponenti cijene projekta i odvija se u fazama: identificiranje rizika, procjenjivanje rizika, razvoj reagiranja na rizik i kontrola rizika. Za matematski model procjene rizika koristi se simulacija Monte Carlo. U radu se prikazuje samo model identificiranja rizika, način određivanja vjerojatnosti rizičnog događaja, kvantificiranje simulacijom Monte Carlo i podrazumijeva minimalne i maksimalne jačine utjecaja, a ne distribuciju utjecaja unutar tog raspona. Izložene analize daju osnove za definiranje procesa i struktura organizacija za ostvarenje projekata i nadzor nad njima, kao početne parametre za informacijske sustave poslovanja i projekta. Dalja istraživanja bi vodila ka razvoju modela za identifikacije rizika (jednoznačno određivanje veza uzrok – posljedica), procjenjivanje rizika (rasponi utjecaja i razdiobe vjerojatnosti utjecaja pojedinog izvora rizika na pojedini dio cijene projekta unutar raspona), uspostavu matematskog aparata za procjenu rizika u građevinskoj kalkulaciji, te reagiranja na rizik u procesima izvorne i projektne organizacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Građevinarstvo
POVEZANOST RADA