Pregled bibliografske jedinice broj: 175738
Attis or Someone else on Funerary Monuments from Dalmatia?
Attis or Someone else on Funerary Monuments from Dalmatia? // Akten des VII Internationalen Colloquium über Probleme des provinzialrömischen Kunstschaffens
Mainz, 2003. str. 511-520 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 175738 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Attis or Someone else on Funerary Monuments from Dalmatia?
Autori
Cambi, Nenad
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Akten des VII Internationalen Colloquium über Probleme des provinzialrömischen Kunstschaffens
/ - Mainz, 2003, 511-520
Skup
Romanisation und Resistenz in Plastik, Architektur und Inschriften des Imperium Romanum. Neue Funde und Forschungen
Mjesto i datum
Köln, Njemačka, 02.05.2001. - 06.05.2001
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Atis; pastir; pastir u orijentalnoj nošnji; nadgrobna skulptura
(Attis; shepherd; shepherd in Oriental costume; funerary plastik)
Sažetak
Na nadgrobnim stelama u Dalmaciji, osobito u vojnom logiru Tilurium, javljaju se prikazi dva paralelna lika u antitetičkoj simetriji u žalobnom stavu koji su nose orijentalnu nošnju (ankasiride i frigijska kapa). Takvi su se likovi obično tumačili kao Atisi i sukladno tomu kao dokazi ranog prodora maloazijske metroačke religije u Dalmaciju. Analiza nadgrobne skulpture u Dalmaciji i poslije odlaska VII. rimske legije koja je bila smještena u Tiluriju i pokazuje da se takvi slični likovi javljaju i kasnije – najprije na nadgrobnim žrtvenicima, a poslije i na sarkofazima. Svi oni imaju iste karakteristike nošnje i žalobni stav. Iako su svi ti likovi bez obzira na kojim se spomenicima javljaju i u kojem razdoblju, vrlo slični, ali očito ne nose istu simboliku. Oni na vojničkim stelama nemaju nikakve veze s Atisom nego su prikazi pobijeđenih orijentalnih vojnika koji žale zbog svoje sudbine i kao takvi spadaju u vojničku ikonografiju. Naprotiv, oni na kasnijim spomenicima – na žrtvenicima i na sarkofazima - zapravo su likovi pastira u orijentalnoj nošnji. U rimskoj ikonografiji mogu se konstatirati pastiri u običnoj i orijentalnoj nošnji. Po autorovu mišljenju među njima nema posebne razlike u smislu zagrobne simbolike. Naime, oni općenito nose idiličnu poruku o životu u prirodi, izvan gradova i sretnom životu nakon smrti.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Arheologija