Pregled bibliografske jedinice broj: 170655
Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka
Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka // Peristil: zbornik radova za povijest umjetnosti, 47 (2004), 105-114 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 170655 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Secesijski armirano-betonski mostovi na kanalu Voćinska - Drava vukovarskog arhitekta Frana Funtaka
(Secessionist Reinforced Concrete Bridges on the Chanel Voćinska Drava Designed by the Architect Fran Funtak from Vukovar)
Autori
Damjanović, Dragan
Izvornik
Peristil: zbornik radova za povijest umjetnosti (0553-6707) 47
(2004);
105-114
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Armiranobetonski mostovi; Fran Funtak; Josip Banheyer i sin; kanal Voćinska - Drava; secesija
(Reinforced Concrete Bridges; Fran Funtak; Josip Banheyer and Son; the Chanel Voćinska - Drava; Art-nouveau)
Sažetak
Armiranobetonski mostovi podignuti na kanalu koji je povezivao rječicu Voćinsku s Dravom u slavonskoj Podravini između 1911. i 1913. godine među najzanimljivijim su primjerima secesijske inženjerske arhitekture u Hrvatskoj. Projektirao ih je vukovarski arhitekt Fran Funtak, đak Politehnike u Grazu i Budimpešti za tvrtku Josip Banheyer i sin, a prema narudžbi Zadruge za regulaciju Vučice i Karašice. Sveukupna vrijednost podignutih mostova dosegla je 100 000 kruna, te je ovaj natječaj materijalno vjerojatno najveći u Hrvatskoj prije početka Prvog svjetskog rata na polju gradnji mostova od armiranoga betona. Najveći dio poduzeća pozvanih da sudjeluju u njemu stoga se spremno odazvao. Funtakova tvrtka pobjeđuje, čini se ne u potpuno čistim okolnostima. Polemika između zagrebačkog arhitekta Amedea Carneluttija i ravnatelja Zadruge Stjepana Belle u Viestima društva inžinira i arhitekata glede rezultata natječaja stoga nam je zanimljiv pokazatelj tadašnjeg stanja u graditeljskoj struci u Hrvatskoj. Osim korupcije nju su uvelike ograničavali i nedorečeni zakoni, pa Carnelutti poziva na preuzimanje njemačkih građevinskih zakona, kako bi se omogućilo napredovanje inženjerske struke. Arhitektonska artikulacija mostova u cijelosti se uklapa u oblikovni repertoara srednjoeuropske secesije. Sagrađeni su po tada najsuvremenijem grednom sistemu - osnovnu konstrukciju čini mreža poprečno i uzdužno postavljenih armirnobetonskih greda na koje se postavlja kolnik. Do danas od ukupno osam sagrađenih mostova sačuvan je samo jedan, na Dravskoj Kopitnici nedaleko granice Hrvatske i Mađarske mada ne u cijelosti, dijelom uništenoga kolnika, te trećina drugoga mosta, podignutog na cesti između sela Donje Bazije i Suhomlake.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Arhitektura i urbanizam, Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Repertoire d'art et d'archeologie
- Editions du cuntre national de la recherche scientifique
- 15
- quai Anatole-France
- Art and Archeology Technical Abstracts
- The Getty Conservation institute
- 4503-B Glencoe Avenue
- Marina del Rey
- Califoria 90292 USA