Pregled bibliografske jedinice broj: 166432
Metoda prekrivanja i ocjenjivanje znanja upotrebom neizrazite logike
Metoda prekrivanja i ocjenjivanje znanja upotrebom neizrazite logike, 2004. (ekspertiza).
CROSBI ID: 166432 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metoda prekrivanja i ocjenjivanje znanja upotrebom neizrazite logike
(Fuzzy Logic in Knowledge Evaluation and Overlay method)
Autori
Žitko, Branko
Izvornik
Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, ekspertiza
Godina
2004
Ključne riječi
neizrazita logika; metoda prekrivanja; ocjenjivanje znanja; inteligentni tutoriski sustavi
(fuzzy logic; overlay method; knowledge evaluation; intelligent tutoring systems)
Sažetak
Inteligentni tutorski sustavi mogu imati različite tehnike za ocjenjivanje znanja. Sustav neizrazite logike je jedan od prirodnijih izbora zbog svog funkcioniranja koje je slično ljudskom procesu zaključivanja. Ocjena, kao rezultat aproksimativnog promišljanja čovjeka je teško objašnjiva na precizan i kontinuirani način. Sustavi neizrazite logike nude prikladne i fleksibilne metode zaključivanja, ali pri tome žrtvuju preciznost i točnost. Jedan od glavnih problema kod izgradnje sustava neizrazite logike je razumljivo predočavanje heurističkih neizrazitih pravila i funkcija pripadnosti. Često je potrebno usklađivati neizrazita pravila i funkcije pripadnosti kako bi se postigli zadovoljavajući rezultati. Jedan od načina rješenja ovog problema je primjena metoda strojnog učenja, neuronskih mreža i genetičkih algoritama koje bi na osnovu podataka poboljšavale neizrazita pravila i koje bi učile o funkcijama pripadnosti ako one nisu unaprijed zadane. Ulazni izraziti vektor u sustav neizrazite logike čine bodovi postignuti tijekom testiranja znanja. Za prikaz znanja u ovom seminarskom radu se koristi tehnika semantičkih mreža s okvirima čiji su elementi čvorovi, veze među njima i okviri koji se mogu dekomponirati na svojstva i njihove vrijednosti. Svaki od tih elemenata znanja ima svoj faktor važnosti koji utječe na konačnu ocjenu. Prije su se pojedini čvorovi vrednovali jednako, a sada položaj čvora u semantičkoj mreži s okvirima definira njegov faktor važnosti. Određivanje faktora važnosti za vezu koja povezuje dva čvora jednak je srednjoj vrijednosti faktora važnosti povezanih čvorova. Čvor može i ne mora imati okvir, odnosno svojstva i vrijednosti, tako da će faktori važnosti svojstava i njihovih vrijednosti ovisit o faktoru važnosti samog čvora. Ovakvim vrednovanjem elemenata semantičke mreže s okvirima i primjenom sustava neizrazite logike ocjenjivanje testiranog znanja postaje sličnije zaključivanju koje učitelj vrši kada ocjenjuje znanje učenika. Potrebno je još jednom napomenuti kako je sustav neizrazite logike, bez obzira što se ne koriste sofisticirane tehnike za strojno učenje, lako podesiv, tako da konačna ocjena bude što bolje mjerilo testiranog znanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Računarstvo