Pregled bibliografske jedinice broj: 165959
Doživljaj uvjeta odrastanja kao moguća zaštita u razvoju poremećaja u ponašanju
Doživljaj uvjeta odrastanja kao moguća zaštita u razvoju poremećaja u ponašanju // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 39 (2003), 1; 33-48 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 165959 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Doživljaj uvjeta odrastanja kao moguća zaštita u razvoju poremećaja u ponašanju
(Perception of conditions for healthy development as possible protective factor in behaviour disorders prevention)
Autori
Kranželić Tavra, Valentina ; Lebedina Manzoni, Marija
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 39
(2003), 1;
33-48
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
djeca i mladi; razvojne prednosti; poremećaji u ponašanju
(children and youth; developmental assets; behaviour disorders prevention)
Sažetak
Na uzorku od 733 ispitanika u dobi od 11-18 godina ispitivane su razvojne prednosti (eng. developmental assets) upitnikom samoprocjene (sastavljen na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu, Odsjeku za poremećaje u ponašanju prema upitniku autora Leffert, Benson, Roehlkepartain, 1997). Model razvojnih prednosti spomenutih autora pretpostavlja 8 ključnih faktora koji pripadaju vanjskom (podrška, osnaživanje, granice i očekivanja, konstruktivno provođenje vremena) i unutarnjem području razvoja ličnosti (predanost učenju, pozitivne vrijednosti, socijalna kompetentnost, pozitivni identitet), a koji podupiru zdrav razvoj djece i mladih. Kako zdrav razvoj djece i mladih ovisi o ravnoteži koju postižu zaštitni i rizični čimbenici, potrebna je usmjerenost prema pronalaženju načina na koji će se prepoznavati i jačati zaštitni čimbenici te neutralizirati oni čimbenici koji potiču razvoj poremećaja u ponašanju. Faktorskom analizom upitnika razvojnih prednosti izdvojeno je 9 faktora. Izdvojeni faktori ukazuju na prisutnost obitelji kao značajnog mjesta stvaranja zaštitnih čimbenika u razvoju djece i mladih. Škola, susjedstvo i lokalna zajednica također predstavljaju sustave podrške za ispitanike, a prednost je i konstruktivno korištenje vremena. Pozitivan identitet, osobne kompetentnosti i odgovorno ponašanje također su percipirane prednosti dok su najlošiji rezultati vidljivi u području slobodnog vremena, odnosa povjerenja te prosocijalnog ponašanja. Analiza razlika između tri skupine ispitanika obzirom na dob (učenici 5-ih i 8-ih razreda osnovnih škola, te učenici 4-ih razreda srednjih škola) robusnom diskriminativnom analizom dala je dvije statistički značajne diskriminativne funkcije. Rezultati govore da najviše podrške i osnaživanja u okolini doživljavaju učenici 5-ih razreda. Najmanju podršku u lokalnoj zajednici, nisku razinu odgovornog ponašanja i osobnih kompetentnosti za sebe percipiraju učenici 4-ih razreda srednjih škola. Rezultati prikazani ovim radom predstavljaju prilog ispitivanju optimalnih uvjeta odrastanja te ukazuju na smanjivanje percipiranih prednosti s porastom dobi. To govori o potrebi ispitivanja vanjskih i unutarnjih prednosti djece i mladih kako bi se pravodobnim intervencijama podržavali i jačali zaštitni čimbenici na putu odrastanja te rizični držali pod kontrolom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Excerpta Medica
- Sociological Abstracts
- Special educational needs abstracts
- Exepctional child educationa resources (ECER-ERIC)
- Content pageg in education
- PsycInfo