Pregled bibliografske jedinice broj: 160298
Važno je zvati se Jali Muso. Neki aspekti uloge i položaja žena u glazbenom životu Gambije danas
Važno je zvati se Jali Muso. Neki aspekti uloge i položaja žena u glazbenom životu Gambije danas // Između roda i naroda / Jambrešić Kirin, Renata ; Škokić, Tea (ur.).
Zagreb: Centar za ženske studije ; Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF), 2004. str. 165-188
CROSBI ID: 160298 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Važno je zvati se Jali Muso. Neki aspekti uloge i položaja žena u glazbenom životu Gambije danas
(The Importance of Being Jali Muso: Some Aspects of the Role and Status of Women in the Music Life of Today's Gambia)
Autori
Piškor, Mojca
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Između roda i naroda
Urednik/ci
Jambrešić Kirin, Renata ; Škokić, Tea
Izdavač
Centar za ženske studije ; Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF)
Grad
Zagreb
Godina
2004
Raspon stranica
165-188
ISBN
953-6020-23-8
Ključne riječi
glazba, rod, Gambija, Afrika
(music, gender, The Gambia, Africa)
Sažetak
Interpretacija uloge i položaja glazbenica u glazbenom životu Gambije danas temeljena je na uvidu u postojeću literaturu i recentna izdanja lokalne glazbene industrije te autoričinom dvomjesečnom terenskom istraživanju u Gambiji. Identitet gambijskih glazbenika u prošlosti je bio isključivo vezan uz strogu društvenu stratifikaciju, prema kojoj je glazba bila isključivo područje bavljenja griota, pripadnika hereditarne glazbeničke kaste. U suvremenom gambijskom glazbenom životu na profiliranje identiteta glazbenika uz relikte tradicije uvelike utječe i razvoj glazbene industrije, širenje masovnih medija te pojava turista, koji su s vremenom postali novom publikom na nastupima lokalnih glazbenika. Takav splet okolnosti doveo je do pojavljivanja negriotskih glazbenika i glazbenica, što je rezulitalo oštrom konkurencijom griotskih i negriotskih glazbenika, kako u nastupima za lokalnu publiku u okvirima tradicijskih ceremonija, tako i u prigodama u kojima glazbenici nastupaju za turiste. Uzimajući u obzir svaki od tih utjecaja autorica donosi vlastitu interpretaciju uloge i položaja glazbenica u suvremenoj slici gambijskog glazbenog života. Središnji dio članka artikuliran je oko jukstaponiranja iskaza dviju glavnih kazivačica - griotske glazbenice Kanku Kuyateh i negriotske glazbenice Ndey Nyang Njie - vezanih uz njihove osobne interpretacije nekih aspekata glazbeničke profesije. Njihovi iskazi indikativni su primjeri evidentnih razlika griotskih i negriotskih glazbenica u poimanju glazbe, odnosu prema tradiciji te percepciji vlastitog mjesta u glazbenom životu Gambije, no istodobno ukazuju i na određene podudarnosti u promišljanjima nekih aspekata glazbovanja žena u gambijskom društvu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0189003
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Mojca Piškor
(autor)