Pregled bibliografske jedinice broj: 147837
Prometni kriteriji za izbor tipa kontrolei geometrije raskrižja
Prometni kriteriji za izbor tipa kontrolei geometrije raskrižja, 2004., doktorska disertacija, Građevinsko-arhitektonski fakultet, Split
CROSBI ID: 147837 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prometni kriteriji za izbor tipa kontrolei geometrije raskrižja
(INTERSECTION TRAFFIC CONTROL AND GEOMETRY WARRANTS)
Autori
Cvitanić, Dražen
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Građevinsko-arhitektonski fakultet
Mjesto
Split
Datum
14.04
Godina
2004
Stranica
158
Mentor
Lozić, Ivo
Ključne riječi
kapacitet; zakašnjenje; tip kontrole raskrižja
(capacity; delay; intersection control type)
Sažetak
U ovom radu razmatraju se problemi vezani uz prometne kriterije za izbor tipa kontrole i geometrije raskrižja. U uvodnom dijelu prikazani su postojeći prometni kriteriji te njihovi nedostaci. Zatim su prikazani analitički modeli proračuna kapaciteta i ostalih mjera efikasnosti raskrižja koji su se koristili za analizu postojećih te prijedlog novih prometnih kriterija koji se zasnivaju na prometnim pokazateljima funkcioniranja raskrižja kao što su prosječno zakašnjenje i odnos prometnog opterećenja i kapaciteta. Na konkretnim uzorcima testirane su osnovne pretpostavke modela, a zatim su testirani modeli kapaciteta i zakašnjenja usporedbom dobivenih i mjerenih vrijednosti te je utvrđena granica njihove pouzdanosti. Primjenom verificiranih modela analizirane su granične vrijednosti postojećih prometnih kriterija te je pokazano kako oni ne predstavljaju kvalitetan temelj za određivanje tipa kontrole raskrižja jer ne uzimaju u obzir raspodjelu prometnih opterećenja te učešće pojedinih manevara kretanja po privozima. Uz to ne daju posebne vrijednosti za trokraka raskrižja. Zatim je na temelju provedene višedimenzionalne regresijske analize utvrđeno da najveći utjecaj na funkcioniranje raskrižja ima ukupno opterećenje glavnog toka, zatim učešće manevara lijevih skretanja u sporednom i glavnom toku, a nešto manji raspodjela prometa po smjeru glavnog toka i opterećenje manje opterećenog sporednog privoza. Provedena analiza rezultirala je funkcionalnom zavisnošću graničnih vrijednosti sporednog toka (kao zavisne varijable) i navedenih nezavisnih prometnih varijabli te novim prometnim kriterijima s odgovarajućim graničnim vrijednostima za izbor tipa kontrole i geometrije raskrižja. Postavljeni su kriteriji posebno za trokraka i četverokraka raskrižja, a u ovisnosti o broju trakova na privozima raskrižja. Predloženi kriteriji zadovoljavaju sve pretpostavke višedimenzionalne regresijske analize, a uz to se temelje na stvarnim prometnim pokazateljima kao što su prosječno zakašnjenje te odnos toka i kapaciteta. Na kraju su dane smjernice za projektiranje sporednih privoza nesemaforiziranih raskrižja, zaključci i pravci daljnjih istraživanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Građevinarstvo