Pregled bibliografske jedinice broj: 145139
Provjera postavki teorije socijalnog identiteta na etničkim grupama
Provjera postavki teorije socijalnog identiteta na etničkim grupama, 2003., magistarski rad, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 145139 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Provjera postavki teorije socijalnog identiteta na etničkim grupama
(Self-esteem, social identity and intergroup bias in two ethnic groups)
Autori
Jelić, Margareta
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
18.12
Godina
2003
Stranica
150
Mentor
Ajduković, Dean
Ključne riječi
socijalni identitet; samopoštovanje; etničke grupe; pristranost; diskriminacija
(social identity; self-esteem; ethnic groups; ingroup bias; outgroup discrimination)
Sažetak
Cilj provedenog istraživanja bila je provjera postavki teorije socijalnog identiteta na stvarnim etničkim grupama te na poduzorcima djece i njihovih roditelja različitih nacionalnosti. Pokušali smo provjeriti jesu li osobno i socijalno samopoštovanje prediktori pristranosti prema vlastitoj i diskriminacije vanjske grupe. Rezultati istraživanja upućuju na važnost socijalnog identiteta i socijalnog samopoštovanja u istraživanjima pristranosti i diskriminacije. No, osobno samopoštovanje ne treba sasvim zanemariti jer ono ima relativno malen, ali suprotan učinak od socijalnog samopoštovanja i dodatno može objasniti sklonost diskriminiranju članova relevantne vanjske grupe. Utvrđene su značajne razlike u svim mjerenim varijablama između pripadnika većinske i manjinske etničke skupine, te između djece i roditelja. Pri tome, u skladu s dosadašnjim istraživanjima, pripadnici većinske skupine imaju više socijalno samopoštovanje i viši nacionalni identitet od pripadnika manjinske skupine, te su znatno skloniji pristranosti i diskriminaciji od pripadnika manjinske skupine. Međutim, njihovo osobno samopoštovanje je niže, čemu uzrok možemo tražiti u činjenici da se radi o skupini prognanika, tj. o vrlo ugroženoj skupini ratnih stradalnika. Djeca su također ekstremnija u svojim stavovima prema vlastitoj i vanjskoj grupi od svojih roditelja, no rezultati su pokazali i jasan doprinos roditeljskih stavova i ponašanja, prije svega pristranosti roditelja, na stavove i ponašanje djece. Provedeno istraživanje je istaklo važnost socijalnog identiteta i socijalnog samopoštovanja u međugrupnim procesima, kao i uputilo na moguću ulogu osobnog samopoštovanja. Osim individualnih karakteristika, utvrđeno je i djelovanje okolinskih faktora, prije svega roditelja, na pristranost i diskriminaciju djece, te važnost pripadnosti većinskoj ili manjinskoj grupi za izraženost ispitivanih varijabli.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija