Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 144291

Istraživanja turbulencije traga zrakoplova u funkciji sigurnosti


Maljković, Katica
Istraživanja turbulencije traga zrakoplova u funkciji sigurnosti, 2004., diplomski rad, Tehničko veleučilište, Prometni odjel, Zagreb


CROSBI ID: 144291 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Istraživanja turbulencije traga zrakoplova u funkciji sigurnosti
(Researches of Wake Wortex for Safety Reasons)

Autori
Maljković, Katica

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad

Fakultet
Tehničko veleučilište, Prometni odjel

Mjesto
Zagreb

Datum
26.01

Godina
2004

Stranica
57

Mentor
Steiner, Sanja

Ključne riječi
Turbulencija traga zrakoplova; Sigurnost letenja; Kritične faze leta
(Wake Wortex; Flight Safety; Critical Flight Phases)

Sažetak
Veličina pouzdanosti svakog segmenta u sustavu zračnog prometa izravno utječe na ukupnu razinu sigurnosti njegova funkcioniranja, a eventualni otkaz samo jednog elementa može izazvati otkaz cjelokupnog sustava. Stoga je implementacija sigurnosne koncepcije u cjelokupnom sustavu zračnog prometa ujedno i uvjet njegova funkcioniranja. Sigurnosna koncepcija zaštite, regulacije i kontrole pretpostavlja sustavni pristup u definiranju svih elemenata sustava, normiranju mehanizama regulative, kvantifikaciji sigurnosnih minimuma rada, te pozicioniranju višerazinskog procesa kontrole i prevencije. Posaban sapekt sigurnosne regulative, koji za sada još nije dostatno aktualiziran, jest problem turbulentnog vrtložnog traga koji se stvara u letu iza zrakoplova – wake vortex turbulencije. Razmjerno s povećanjem inteziteta zračnog prometa povećana je i učestalost letnih operacija zrakoplova, kao i trend normativnog smanjivanja minimuma separacija. S aspekta sigurnosti letenja, a poglavito u početno– završnim fazama, to postaje sve veći problem zbog utjecaja aerodinamičke vrtložne struje zraka, koja se stvara iza zrakoplova u letu i zadržava u slobodnoj atmosferi određeno vrijeme. Svaki zrakoplov generira turbulentni vrtlog u tragu u svim fazama leta kao snažne vrtloge zraka u smjeru nizvodno od krila. Vrtlozi mogu trajati nekoliko minuta i mogu uzrokovati značajne smetnje ukoliko kroz trag prolazi drugi zrakoplov. Postojanost i intenzitet vrtložnog traga ovisi o težini zrakoplova, obliku i razmahu nosećih površina, letnoj brzini te o lokalnim atmosferskim uvjetima. Najintenzivnije vrtložno strujanje generiraju teški i čisti (kotači i mehanizacija krila uvučeni) zrakoplovi pri malim letnim brzinama. Vrtložni trag djeluje na zrakoplov koji u njega uleti destabilizirajuće, a u određenim uvjetim i krajnje opasno. Postoje određena pravila kojima se osigurava dovoljna horizontalna, vertikalna ili vremenska udaljenost između zrakoplova koji slijeće ili polijeće, tako da je vjerojatnost upada u vrtlog prethodnog zrakoplova prihvatljivo niska. Velike smetnje mogu se javiti kao rezultat susreta s vrtlogom za vrijeme polijetanja, slijetanja i krstarenja, a većina ih se događa kad zrakoplov uleti u turbulentni trag drugog zrakoplova koji se nedavno penjao ili spuštao kroz iste visine. Uporaba određenih zračnih putova kod upravljanja civilnim zračnim prometom povećava mogućnost nastajanja tih susreta jer zrakoplovi lete na istim ili recipročnim putanjama. Let zrakoplova u skupini ili zbijenom poretku uobičajen je za vojne formacije, a vojni piloti su posebno uvježbani za takvo letenje, no znanje o opasnostima zbog ulijetanja u vrtložni trag sve više je potrebno i civilnim pilotima i kontrolorima letenja radi određivanja minimalnog razdvajanja između zrakoplova te određivanja minimalnog sigurnosnog intervala između uzastopnog polijetanja i slijetanja zrakoplova. U blizini aerodromske zone intenzivnost letenja je višestruko porasla, te i civilni zrakoplovi lete u zbijenom poretku, a poseban problem vezan je za eksploataciju kategorije teških zrakoplova (zrakoplovi težine 136.000 kg ili više) koji stvaraju turbulentni vrtlog velikog intenziteta. Koliki je intenzitet prometa moguć s obzirom na bit aerodinamičkog vrtložnog traga i fenomene koji se u njemu pojavljuju, kako prepoznati i reagirati na pojavu trenutačne destabilizacije zrakoplova odnosno kako razdvajati i osigurati minimalan razmak između zrakoplova da se održi osnovna sigurnost letenja predmet je istraživanja fenomena wake-vortexa u svijetu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport



POVEZANOST RADA


Projekti:
0135002

Ustanove:
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb

Profili:

Avatar Url Sanja Steiner (mentor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Maljković, Katica
Istraživanja turbulencije traga zrakoplova u funkciji sigurnosti, 2004., diplomski rad, Tehničko veleučilište, Prometni odjel, Zagreb
Maljković, K. (2004) 'Istraživanja turbulencije traga zrakoplova u funkciji sigurnosti', diplomski rad, Tehničko veleučilište, Prometni odjel, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Maljkovi\'{c}, Katica}, year = {2004}, pages = {57}, keywords = {Turbulencija traga zrakoplova, Sigurnost letenja, Kriti\v{c}ne faze leta}, title = {Istra\v{z}ivanja turbulencije traga zrakoplova u funkciji sigurnosti}, keyword = {Turbulencija traga zrakoplova, Sigurnost letenja, Kriti\v{c}ne faze leta}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Maljkovi\'{c}, Katica}, year = {2004}, pages = {57}, keywords = {Wake Wortex, Flight Safety, Critical Flight Phases}, title = {Researches of Wake Wortex for Safety Reasons}, keyword = {Wake Wortex, Flight Safety, Critical Flight Phases}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font