Pregled bibliografske jedinice broj: 143919
Dijete i obitelj - Emocionalni i socijalni razvoj
Dijete i obitelj - Emocionalni i socijalni razvoj. Jasrebarsko: Naklada Slap, 2003 (monografija)
CROSBI ID: 143919 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Dijete i obitelj - Emocionalni i socijalni razvoj
(Child and family - emotional and social development)
Autori
Brajša-Žganec, Andreja
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Naklada Slap
Grad
Jasrebarsko
Godina
2003
Stranica
204
ISBN
953-191-233--5
Ključne riječi
dječji socioemocionalni razvoj; roditeljske metaemocije; obiteljsko funkcioniranje; temperament djeteta; razumijevanje emocija; internalizirani i eksternalizirani problemi; agresivno i prosocijalno ponašanje
(socioemotional development; parental metaemotion; family functioning; child temperament; understanding of emotion; internalising and externalising problems; aggresive and prosocial behaviour)
Sažetak
U posljednjih pedesetak godina psiholozi imaju dva osnovna pristupa u konceptualizaciji dječjeg razvoja, istraživanja regulacije razvoja kognitivne i socijalne kompetencije kod djece i istraživanja dinamike obiteljskog sustava. Pri tome obitelj može imati zaštitnu i rizičnu ulogu za razvoj dječje psihopatologije. U novije doba sve se više istražuju stilovi i dimenzije roditeljskog ponašanja za dječju dugoročnu psihološku prilagodbu pri čemu su istraživanja učinaka roditeljstva usmjerena na roditeljski afekt i disciplinu, operacionalizirane varijablama topline, kontrole te autoritarnog ili autoritativnog stila roditeljstva. Mnogo je manje istraživanja roditeljskih osjećaja i spoznaja o njihovim vlastitim emocijama i njihovim osjećajima te spoznajama o emocijama njihove djece, kao i roditeljskim postupcima i ponašanjima povezanim s dječjim emocionalnim funkcioniranjem. Istraživanja koja su počela proučavanjem odnosa majka-dijete proširuje se i na istraživanja odnosa otac-dijete, roditeljske odnose te odnose među braćom, sestrama i vršnjacima. U novije vrijeme pojavljuje se višestruki pristup u istraživanjima povezanosti obiteljskih odnosa i dječjeg emocionalnog i socijalnog razvoja, kao i povezanosti funkcioniranja obiteljskog sustava i dječje psihosocijalne prilagodbe. Višestruki pristup odnosi se na obuhvaćanje međusobnih odnosa različitih individualnih i okolinskih varijabli, kao i na višestruke operacionalizacije i načine mjerenja definiranih varijabli. U ovoj knjizi opisuju se neki odnosi unutar obiteljskog života važni za dječji emocionalni i socijalni razvoj. U prvom dijelu knjige opisuju se istraživanja dječjeg emocionalnog i socijalnog razvoja, osnovni pristupi proučavanju emocija te regulacija i socijalizacija emocija u djetinjstvu. Posebna pozornost pridaje se karakteristikama dječjeg temperamenta koje imaju važnu ulogu u tim procesima. Zatim opisuju se individualni i okolinski utjecaji na dječju psihosocijalnu prilagodbu kao i najvažnija obilježja dječje psihosocijalne prilagodbe u predškolsko doba. U zasebnim poglavljima opisuje se emocionalni život obitelji i pristupi proučavanja obiteljskog funkcioniranja. Posebno je razrađen Gottmanov model povezanosti strukture roditeljskih metaemocija i dječje psihosocijalne prilagodbe. U posljednjem odjeljku prvog djela knjige opisuju se načini mjerenja dječjeg temperamenta, razumijevanja emocija, eksternaliziranih i internaliziranih problema, dječjeg agresivnog i prosocijalnog ponašanja, strukture roditeljskih metaemocija i obiteljskog funkcioniranja. U drugom dijelu knjige prikazano je istraživanje u kojem je ispitivana povezanost strukture roditeljskih metaemocija i dječje psihosocijalne prilagodbe. Opisano provedeno istraživanje usmjereno je na ispitivanje emocionalnog života u obitelji, posebno procesa povezanih s roditeljskim metaemocijama koji prema nekim istraživačima čine dio važnih mehanizama unutar obiteljskog sustava i utječu na dječju psihosocijalnu prilagodbu. Glavni cilj istraživanja bio je utvrditi jesu li načini na koje roditelji postupaju s dječjim emocijama i individualne karakteristike djeteta posredujući činitelji između roditeljske svjesnosti vlastitih i dječjih emocija i mjera dječje psihosocijalne prilagodbe (razumijevanje emocija, eksternalizirani i internalizirani problemi, agresivno i prosocijalno ponašanje). Ova knjiga namijenjena je u prvom redu stručnjacima koji se bave dječjim emocionalnim i socijalnim razvojem kao i utjecajem obitelji kao jednog od najvažnijih čimbenika u tom razvoju. Posebno se može preporučiti stručnjacima koje zanima uloga obiteljskih odnosa u dječjoj psihosocijalnoj prilagodbi. Uz to knjiga može biti od pomoći roditeljima koji žele nešto više saznati o utjecaju obitelji na dječju psihosocijalnu prilagodbu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0194102
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Andreja Brajša-Žganec
(autor)