Pregled bibliografske jedinice broj: 141822
Model prevencije zrakoplovnih nesreća
Model prevencije zrakoplovnih nesreća, 2003., magistarski rad, Fakultet prometnih znanosti, Zagreb
CROSBI ID: 141822 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Model prevencije zrakoplovnih nesreća
(Model of Aircraft Accident Prevention)
Autori
Dinjar, Silvio
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Fakultet prometnih znanosti
Mjesto
Zagreb
Datum
12.11
Godina
2003
Stranica
138
Mentor
Steiner, Sanja
Ključne riječi
Sigurnost zračnog prometa; Zrakoplovna nesreća/nezgoda; Prevencija; Ljudski čimbenik; Sigurnosna kultura; Upravljanje greškama
(Air Traffic Safety; Aircraft Accident/Incident; Prevention; Human Factors; Safety Culture; Error Management)
Sažetak
Donedavna konvencionalna istraživanja u okviru sigurnosnih resora međunarorodnih (ICAO) i regionalnih (FAA/NTSB ; ECAC/JAA) organizacija obavljana su retroaktivno. Nakon nesreće poduzimali su se koraci za određivanje uzroka nesreće i usvajale mjere prevencije za sprječavanje ponovnih nesreća. Ova se metoda pokazala metodološki nedostatnom, pa su novija istraživanja, utemeljena na povjerljivom sustavu izvješćivanja, proaktivna i označena primjenom prevencije uz kontrolu, a akcije se poduzimaju prije nego se nesreća dogodi. Praktična primjena rezultata istraživanja u razvijenim zemljama u obliku preventivnih mjera i normi rezultirala je smanjenjem stope nesreća i većom sigurnošću u izvođenju letnih operacija. Teorijski cilj istraživanja u magistarskom radu bio je modeliranje sustava i metodologije prevencije zrakoplovnih nesreća, primjenjivog u Hrvatskoj, a analogno i podizanja razine sigurnosti zračnog prometa. Metodologija prevencije temelji se na statističkoj analitici zrakoplovnih nesreća, nezgoda i izvanrednih događaja, klasifikaciji kritičnih faza leta i kvantifikaciji primarne uzročnosti te kategorizaciji čimbenika u kontekstu sigurnosne kulture. Uzročna klasifikacija kritičnih faza letenja indicira feed back relaciju uzročnosti i preventive rizika, koje se javljaju u početno-završnim operacijama odnosno analizu uzročnih čimbenika i preventivu za kategorije ALAs i CFIT zrakoplovnih nesreća. Analizom se determinira čimbenik čovjek kao najzastupljeniji uzročnik zrakoplovnih nesreća te se razmatra kontekst nacionalne, profesionalne i organizacijske sigurnosne kulture kao i postignuti rezultati u području upravljanja greškama (error management), temeljem kojih saznanja se utvrđuje model prevencije primjenjiv u zračnom prometu Hrvatske. Znanstveni doprinos istraživanja očituje se u analizi i ocijeni različitih metodologija prevencije te razvijanju optimalnog modela prevencije za uvjete i razinu zračnog prometa u Hrvatskoj. Kako bi se sa sigurnosnog aspekta mogla preporučiti aplikacija, temeljem valorizacije pojedinih metodologija i pojedinih programa prevencije, utvrđuju se udarni strateški potezi u Hrvatskoj za realizaciju učinkovitog i sigurnog zračnog prometa, komplementarno globalno usvojenim ciljevima. Važnost radu daje i činjenica da je problematika prevencije zrakoplovnih nesreća uvijek aktualna s obzirom na progresivan rast zračnog prometa, a poglavito u tranzicijskim zemljama, koje su tek u posljednjoj dekadi otvorile tržišta usluga zračnog prometa ili su intenzivirale usvajanje standarda i pridruživanje globalnoj regulativi. Prognozirani rast prometa konzekventno otvara i problematiku sigurnosnog aspekta eksploatacije u uvjetima zagušenja, kao i komercijale operatera i povećanja operativnih troškova zbog implementacije strogih i zahtjevnih standarda. Primjena predloženog modela prevencije zrakoplovnih nesreća u zračnom prometu Hrvatske pridonijela bi bržoj integraciji u globalni regulatorni sustav. Rezultati istraživanja u znanstveno metodološkom smislu pridonijeti će unapređenju znanstvenoistraživačkog instrumentarija u vezanim istraživanjima i sadržajnom obogaćenju nastavnog programa za kolegije koji tretiraju aktualnu problematiku sigurnosti i zaštite u prometu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport
POVEZANOST RADA