Pregled bibliografske jedinice broj: 141420
Relations Between Cartoons and Painting in the Work of Antun Motika
Relations Between Cartoons and Painting in the Work of Antun Motika // Zbornik za umetnostno zgodovino (Nova vrsta), 39. (2003), 39.; 174-197 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 141420 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Relations Between Cartoons and Painting in the Work of Antun Motika
Autori
Dulibić, Frano
Izvornik
Zbornik za umetnostno zgodovino (Nova vrsta) (0351-224X) 39.
(2003), 39.;
174-197
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
cartoon; caricature; high and low art; grotesque; painting; drawing; 20th century art;
Sažetak
(rad je izvorno objavljen na engleskom jeziku, a sažetak na slovenskom) Interpretacija odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike (Pula, 30.12.1902.- Zagreb, 13.2.1992.) temelji se na analizama karikatura koje je Motika izrađivao za vrijeme školovanja u gimnaziji u Pazinu te na karikaturama koje je objavljivao 1929. i 1930. godine u zagrebačkom humorističkom tjedniku "Koprive". Uočene su i protumačene razlike u likovnom izrazu između karikatura iz 1929. koje su po nekim svojstvima bliske karakteristikama izraza Georga Grosza, a karikature iz 1930. može se povezati sa svojstvima Picassovog neoklasicističkog načina izražavanja. Kao što je Picasso prestao izrađivati karikature nakon što se počeo izražavati na kubistički način, tako se i Motika iza 1930. više nije bavio karikaturom nego je elemente grotesknog i karikaturalnog inkorporirao u štafelajno slikarstvo i skulpturu. Istraživanje odnosa karikature i slikarstva omogućilo je interpretaciju složenog odnosa različitih utjecaja i individualnih značajki Motikina likovnog izraza. Kao posebno zanimljivo istaknuto je nekoliko značajnih elemenata Motikinog izraza prisutnih još od vremena djetinjstva, a koji su najbolje vidljivi u bilježnici "Moje karikature" iz 1918. - 1919. godine kada je Motiki bilo 16 odnosno 17 godina. Uočeno je da je već tada intuitivno iskazana Motikina zaokupljenost prikazivanjem prostora i svjetla na taj način što je prostor često promatrao s povišena očišta ili iz ptičje perspektive, a čestu prisutnost sunca kao izvora svjetlosti možemo povezati s temom svjetlosti koja je središnji motiv njegova stvaralaštva, motiv s kojim je radio raznovrsne eksperimente od 1940. godine kada je došao u Zagreb. Tada je započeo upotrebljavati raznovrsne materijale i kombinirati različite tehnike. U to vrijeme nastajale su i njegove apstraktne slike na kojima je prenosio ritam glazbe. Velik dio cjelokupnog stvaralaštva izveden je u tehnikama gvaša i akvarela, a od završetka Drugog svjetskog rata često je radio kolaže, dekalkomanije, svjetlosne projekcije, a također i skulpture u keramici, staklu i bronci. Motiv svemira, odnosno sunčeva sustava također često nalazimo u kasnim godinama njegova stvaralaštva. Prikazivanje prostora gotovo iz ptičje perspektive ili iz izrazito povišena položaja osim na crtežima u gimnazijskoj bilježnici prisutan je i na karikaturama objavljivanim 1929. godine u "Koprivama". Motikin desetomjesečni boravak u Parizu 1930. godine u svakom slučaju bio je značajan za njegovo sazrijevanje, ali prenaglašavanje utjecaja Bonnarda, Utrilla, Dufya ili drugih slikara pogrešno je jer je Motika najraznovrsnije utjecaje upijao i transformirao kroz rad na vlastitom izrazu, neprestano razvijajući ona svojstva koja su njegovom duhovnom ustrojstvu bila najbliža. Upravo ta svojstva lako prepoznajemo već u dobi od 16 odnosno 17 godina, kada još nije mogao poznavati djela slikara tzv. pariške škole. Rasvjetljavanje odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike omogućava bolje razumijevanje njegova stvaralačkog procesa i logičnog razvoja bogatog i zanimljivog opusa. Saznanja o formiranju Motikinog likovnog izraza mogu doprinositi novim interpretacijama kao i valorizaciji stvaralaštva kojem treba naći mjesto i u povijesti umjetnosti izvan nacionalnih okvira u kojima je nastalo.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti