Pregled bibliografske jedinice broj: 138269
Evaluacija treninga recipročnog poučavanja strategija čitanja
Evaluacija treninga recipročnog poučavanja strategija čitanja // Psihologija i psiholozi u prevladavanju krize
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2002. (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 138269 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Evaluacija treninga recipročnog poučavanja strategija čitanja
(Evaluation of reciprocal teaching training of reading strategies)
Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Muranović, Emina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Psihologija i psiholozi u prevladavanju krize
/ - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2002
Skup
10. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
NP Plitvička jezera, Hrvatska, 06.11.2002. - 09.11.2002
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
recipročno poučavanje; strategije čitanja; razumijevanje pročitanog
(reciprocal teaching; reading strategies; reading comprehension)
Sažetak
Razumijevanje pročitanog nije uvijek spontan i automatski proces, već je često potrebno rabiti strategije čitanja. Strategijsko čitanje podrazumijeva i aktivno nadgledanje razumijevanja i reguliranje upotrebe strategija. Budući da mnogi učenici imaju nedovoljno znanje o strategijama za nadgledanje i regulaciju razumijevanja pročitanog, osmišljeni su različiti instrukcijski programi za unapređivanje metakognicije i razumijevanja pri čitanju. Recipročno poučavanje jedna je od metoda za unapređivanje metakognitivne komponente čitanja (Palincsar i Brown, 1984). Ovom metodom uvježbavaju se četiri strategije čitanja: postavljanje pitanja, sažimanje, razjašnjavanje i predviđanje. U treningu se upotrebljava recipročni dijalog kao sredstva za učenje i uvježbavanje strategija. Cilj je ovog istraživanja bio ispitati utjecaj recipročnog poučavanja ovih (meta)kognitivnih strategija na razumijevanje pročitanog i na usvajanje strategija sažimanja i postavljanja pitanja. U istraživanju je sudjelovalo je 57 učenika triju petih razreda osnovne škole. Učenici su bili raspoređeni u jednu eksperimentalnu i dvije kontrolne skupine. Tri skupine inicijalno su izjednačene s obzirom na razumijevanje pročitanog, te vještine sažimanja i postavljanja pitanja. U eksperimentalnoj skupini u 12 susreta tijekom 4 tjedna provodio se trening recipročnog poučavanja. Rad s jednom kontrolnom skupinom sastojao se od čitanja istih tekstova kao i u eksperimentalnoj skupini, te odgovaranja na pitanja o pročitanom. S drugom kontrolnom skupinom nije provođen nikakav trening, već je provedeno samo inicijalno i završno mjerenje. U drugom mjerenju provedenom nakon treninga eksperimentalna skupina pokazala je značajno bolje razumijevanje pročitanog u odnosu na obje kontrolne skupine. Eksperimentalna skupina jedina je značajno napredovala i u vještinama sažimanja i postavljanja pitanja između dva mjerenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA