Pregled bibliografske jedinice broj: 133322
Pretpostavke jezičnog razvoja i kako ih prepoznati
Pretpostavke jezičnog razvoja i kako ih prepoznati // Dani učiteljske akademije
Zagreb, Hrvatska, 2002. (predavanje, domaća recenzija, neobjavljeni rad, stručni)
CROSBI ID: 133322 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pretpostavke jezičnog razvoja i kako ih prepoznati
(Prerequisites of language development and how to recognize them)
Autori
Ljubešić, Marta ; Ivšac, Jasmina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, stručni
Skup
Dani učiteljske akademije
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 02.10.2002. - 07.10.2002
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
rani jezični razvoj; razvoj komunikacije; preduvjeti razvoja
(early language development; development of communication; prerequisites of development)
Sažetak
Sposobnost verbalne komunikacije igra u životu svakog čovjeka nezamjenjivu ulogu. Zahvaljujući njoj socijalne interakcije dobivaju tipično ljudsku dimenziju: osim sporazumijevanja i zadovoljavanja različitih potreba, verbalnom se komunikacijom urasta u kulturu u kojoj pojedinac odrasta, razmijenjuju se informacije i izgrađuje se njegov spoznajni svijet. Nije stoga neobično da se kod male djece niti jednoj sposobnosti ne pridaje tolika pažnja kao praćenju razvoja verbalne komunikacije. Sposobnost verbalne komunikacije izrasta na temeljima stvorenim tijekom predverbalnih komunikacijskih razmjena između djeteta i bliskih osoba na koje se onda kalemi usvajanje prvog jezika. Jezični razvoj djeteta započinje znatno prije negoli dijete progovara i on ima svoje kognitivne, komunikacijske, oralno-motoričke i okolinske pretpostavke koje je moguće pratiti i znatno prije negoli dijete progovori. Poznavanje i praćenje ovih pretpostavki pruža osnovu za procjenu je li u određenog djeteta razvojno odstupanje u pogledu verbalne komunikacije značajno, treba li potražiti pomoć, te kako poticati dijete i potpomognuti njegov jezični razvoj. To su ujedno i svakodnevna pitanja s kojima se susreću odgajatelji predškolske djece u svom radu. Oni uočavaju razlike među djecom u vremenu kad ona progovaraju i u tempu njihova daljnjeg jezičnog razvoja. Oni također uočavaju djecu koja po svom jezično-govornom ili komunikacijskom razvoju značajnije odstupaju od vršnjaka. Višegodišnja istraživanja i kliničko iskustvo u području ranog komunikacijskog i jezičnog razvoja ukazala su nam da djeca s odstupanjima u pogledu jezično-govornog razvoja često prekasno traže pomoć stručnjaka. U nesnalaženju i nesiguirnosti što učiniti, koje je prisutno kako u roditelja, tako i u odgajatelja predškolske djece, u očekivanju da će vrijeme sve staviti na svoje mjesto, ali i zbog manjka kvalitetnih programa za takvu djecu, dijete često gubi dragocjeno vrijeme. U se prikazu ukazuje na neke ključne komunikacijske i kognitivne pretpostavke ranog jezičnog razvoja utvrđene u recentnim istraživanjima i na načine njihova prepoznavanja.
Izvorni jezik
Hrvatski