Pregled bibliografske jedinice broj: 1282201
Digitalno građanstvo - vještine 21. stoljeća u učionici i izvan nje
Digitalno građanstvo - vještine 21. stoljeća u učionici i izvan nje / Ogrizek Biškupić, Ivana (ur.). Zagreb: Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNET, 2020 (prirucnik)
CROSBI ID: 1282201 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Digitalno građanstvo - vještine 21. stoljeća u
učionici i izvan nje
Urednik/ci
Ogrizek Biškupić, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Uredničke knjige, prirucnik, strucna
Izdavač
Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNET
Grad
Zagreb
Godina
2020
Stranica
54
ISBN
0-553-57777-8
Ključne riječi
digitalno građanstvo ; internet ; odgovorni građani
Sažetak
Digitalno građanstvo odnosi se na sve koji se redovito koriste internetom i informacijskim tehnologijama. Nužno je povezno s pojmom građanstva općenito, ali ponajprije je usmjereno na mrežne prostore, internet i digitalno. Poput europskoga ili aktivnoga građanstva, digitalno građanstvo podrazumijeva sudjelovanje i odgovornosti, uz mogućnost doprinosa stvaranju boljeg svijeta. Digitalni građani znaju kako promišljeno rabiti digitalnu tehnologiju i kako se ponašati u online okružju. Znaju kako zaštititi svoja prava i informacije te oprezno postupaju prema pravima ljudi s kojima su u komunikaciji i s kojima surađuju ili rade preko interneta. Digitalni građani znaju kako svrhovito surađivati u online i u offline okružju te pozitivno pridonose aktivnostima na internetu koje stalno oblikuju digitalno okružje. Otvoreni su prema drugim kulturama i stajalištima drugih ljudi gradeći pozitivno internetsko okružje utemeljeno na suradnji i toleranciji. Digitalni građani također su svjesni potrebe cjeloživotnog učenja i prilagodbe s obzirom na disruptivnu prirodu internetskog okružja te brze promjene koje digitalna tehnologija donosi. Usvajanje ključnih kompetencija za sudjelovanje i rad u modernom, iznimno različitom društvu stavlja naglasak na odgoj i obrazovanje pa je uloga roditelja i nastavnika osobito važna. U brzo razvijajućem digitalnom dobu mlađi su naraštaji posebno važni u izgradnji osviještenoga građanstva. Kako i gdje bi djeca trebala dobiti te kompetencije? Vijeće Europe vjeruje da je dio uloge formalnog obrazovanja uzeti u obzir da život djece online i njihov život izvan mreže čini jednu cjelinu. Digitalna revolucija nije razbila nego izbrisala fizičke prepreke. Svijet interneta je širokopojasan, ne usmjerava se znatno na učionicu i boravak u školi, a nadilazi lokalne, regionalne ili nacionalne granice. Djeca u školu donose svoje digitalne živote i iskustva i dužnost je zajednice uvrstiti te nove stvarnosti u svoj obrazovni sustav. Prema Vijeću Europe, prepoznata su tri aspekta internetskog života ‒ biti online, dobrobiti online i prava online ‒ u kojima je moguće promicati temeljna ljudska načela demokracije i vladavine zakona. Ta se načela jednako primjenjuju i na ljudske odnose i na ponašanje u digitalnom okružju kao i u fizičkom svijetu. Kako bi omogućila raspravu o problemima i izazovima s kojima se susreću digitalni građani u internetskom svijetu, Stručna skupina za obrazovanje za digitalno građanstvo Vijeća Europe (Digital Citizenship Education Expert Group) podijelila je online aktivnosti u deset digitalnih domena. Vodeći se tom podjelom i organizacijom, u ovom ćemo priručniku svaku od tih domena predstaviti putem područja kojem pripada ističući aspekte povezane s obrazovanjem i građanstvom. Dimenzije su upotpunjene primjerima i prijedlozima za praktične aktivnosti koje je moguće primijeniti u učionici, ali i izvan nje. Prvi dio, Biti online, približit ćemo preko triju digitalnih domena: Pristup i uključenost, Učenje i kreativnost te Mediji i informacijska pismenost. Drugi dio, Dobrobiti online, približit ćemo preko sljedećih triju digitalnih domena: Etika i empatija, Zdravlje i dobrobit, e- Prisutnost i komunikacije. Treći dio, Prava online, predstavit ćemo u posljednjim četirima domenama: Aktivno sudjelovanje, Prava i odgovornosti, Privatnost i sigurnost te Osviještenost potrošača. U priručniku će se pozornost posvetiti i dimenziji demokratske kulture kao vodećem načelu društvenog razvoja i napretka te povezanim vrijednostima, stajalištima, vještinama, znanju i kritičkom promišljanju koje prožimaju osnovicu razvoja suvremenog društva. Nadamo se da će vam ovaj priručnik te referencije na druge izvore informacija koje ćete pronaći u njemu, poslužiti u pripremi vaših nastavnih materijala i poučavanju teme digitalnoga građanstva te da će vam primjereno pomoći u osnaživanju učenika, a posljedično i roditelja, da sami istražuju ideju digitalnoga građanstva te da svjesno sudjeluju u zajednici kojoj pripadaju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti
Napomena
Čabraja, Alina (autorica)