Pregled bibliografske jedinice broj: 1281862
Prema ikonologiji posthumanosti. Od romantizma do Blade Runnera 2049
Prema ikonologiji posthumanosti. Od romantizma do Blade Runnera 2049 // Književna smotra : časopis za svjetsku književnost, 55 (2023), 207(1); 39-53 (domaća recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 1281862 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prema ikonologiji posthumanosti. Od romantizma do Blade Runnera
2049
(Towards an Iconology of the Posthuman. From Romanticism to Blade
Runner 2049)
Autori
Ramljak Purgar, Mirela
Izvornik
Književna smotra : časopis za svjetsku književnost (0455-0463) 55
(2023), 207(1);
39-53
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
posthumanost, imaginacija, intuicija, ikonologija, stablo, znanost o slici, vizualni studiji
(posthuman, imagination, intuition, iconology, tree, image science, visual studies)
Sažetak
U članku dajemo prijedlog jedne specifične ikonologije (post)humanosti, a prema motivu stablo. Ovu tipološku odrednicu propitujemo kroz različite medije i epohe, a njezina kontekstualizacija se odnosi na specifičnosti vremena i prostora slike, odnosno, na inter/ne/disciplinarno povezivanje kulturalnih paradigmi od razdoblja romantizma do filma Blade Runner 2049. Postavljamo hipotezu prema kojoj je svim ovim paradigmama zajedničko načelo imaginacije, otuđenosti i naglašene vizualnosti. Referirajući se na tekstove teoretičara posthumanog stanja, Žarka Paića, Rosi Braidotti i Donne Harraway, nastojat ćemo dokazati da je prostor imaginacije, prema filozofu Ludgeru Schwarteu, onaj ključni prostor unutar kojega postoji mogućnost za (post)humano stanje. Članak započinje analizom filma Blade Runner 2049 ; supostavljamo mu romantičarsko slikarstvo Caspara Davida Friedricha, potom crtež Adolfa Waldingera, hrvatskog umjetnika s prijelaza romantizma u realizam ; slijede ekspresionistički radovi dvojice "filmskih slikara" koji su zaslužni za scenografiju filma Das Kabinett des Dr. Caligari, Waltera Reimanna i Hermanna Warma, odnosno idejno rješenje Tomislava Krizmana za prvi katalog Proljetnog salona (1916.) ; nastavljamo s elementom stabla u dramskom tekstu Samuela Becketta U očekivanju Godota. U svim radovima analiziramo aspekte prostora i autentično ljudskoga te pojmovni par imaginacija/intuicija. Također, analiziramo specifičnost i mijene kulturnih paradigmi, odnosno aspekte koji bi sve radove povezao, a počinje s romantizmom i tiče se kontinuiteta moderniteta i za njega karakterističnih aporija. Time predlažemo nacrt svojevrsne dinamične ikonologije koja stvara nove predodžbe o (post)humanosti u slici.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Mirela Ramljak Purgar
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus