Pregled bibliografske jedinice broj: 1280648
Izgradanja i upravljanje zbirkama knjižnične građe za djecu
Izgradanja i upravljanje zbirkama knjižnične građe za djecu // Izgradnja kvalitetnih knjižničnih zbirki za djecu: knjižničar zna
Zagreb, Hrvatska, 2023. (pozvano predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, ostalo)
CROSBI ID: 1280648 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Izgradanja i upravljanje zbirkama knjižnične građe za djecu
(Development and Management of Library Collections for Children)
Autori
Martinović, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, ostalo
Skup
Izgradnja kvalitetnih knjižničnih zbirki za djecu: knjižničar zna
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 24.03.2023
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
djeca, knjižnične zbirke, dječje knjižnice
(children, library collcetions, children's libraries)
Sažetak
Izlaganje se bavi različitim aspektima izgradnje i upravljanja zbirkama knjižnične građe za polazeći od teorijskih okvira, ali uključujući implikacije u praksi. Osnovno polazište pri izgradnji i upravljanju zbirkama je pravo svakog djeteta, bez obzira na njegovu dob, rasu, spol, vjersku, nacionalnu i kulturnu pripadnost, jezik, socijalni status te umne i tjelesne sposobnosti, na razvoj vlastitih potencijala imajući na raspolaganju slobodan i besplatan pristup informacijama, građi i programima pod jednakim uvjetima za sve, kao što je apostrofirano u Konvencija o pravima djeteta UN-a. U skladu s time, intencija je dječjih knjižnica ostvarivati pravo svakog djeteta na informaciju, funkcionalnu, digitalnu i medijsku pismenost, kulturni razvoj, razvoj vještina i navika čitanja, cjeloživotno učenje, što je pak zadano ciljevima opisanim u IFLA-inim Smjernicama za knjižnične usluge za djecu. Dječje knjižnice navedena prava i postavljene ciljeve ostvaruju oblikujući knjižnične usluge i programe. Polazište za ostvarenje misije i vizije dječje knjižnice te za razvoj programa i usluga su kvalitetne knjižnične zbirke. Osnovna načela pri odabiru građe za knjižničnu zbirku za djecu su da u zbirku ulazi razvojno primjerena građa, visoke kvalitete, suvremena te ona koja odražava raznolike vrijednosti i mišljenja kao i kulture lokalne zajednice te knjižnične zbirke za djecu trebaju obuhvaćati tiskanu građu, elektroničku građu, igračke, edukativne igre, računala, softvere, i omogućavati pristup internetu. Središnji i temeljni aspekt izgradnje zbirke je odabir knjižne građe koja će biti uključena u zbirku, ali i odabir drugih vrsta i formata knjižnične građe, a sve u skladu s potrebama korisnika. Svi formati i vrste građe međusobno su povezani, ovisni i doprinose poimanju razvoja i upravljanja kvalitetnom zbirkom za djecu kao rezultata pomno osmišljenih, neprekidnih procesa strateškog planiranja, upravljanja, savjesnog donošenja i izvršavanja proračuna, timskog rada i neprestane evaluacije. Promjene u okruženju koje oblikuju informacijske tehnologije, zatim pojava različitih novih vrsta i oblika pismenosti i pismenih praksi dovode do potrebe neprekidnog promišljanja o različitim aspektima izgradnje i upravljanja knjižničnim zbirkama za djecu. Posebno je važno istaknuti da, govoreći o budućnosti knjižničnih programa i usluga, stručnjaci naglašavaju potrebu fokusiranja s onog što knjižnica ima na ono što knjižnica radi. Promjenom u perspektivama s umjerenosti na zbirke prema usmjerenosti na korisnika, dolazi se do nužnosti pojačanog istraživanja korisnika i korisničkih potreba, dakle, proširivanja znanja knjižničara o djeci općenito te o djeci kao korisnicima knjižnica s jedne strane te dobrog poznavanja materijala namijenjenih djeci s druge, da bi knjižnica na najbolji mogući način mogla odgovoriti na njihove potrebe i interese.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti