Pregled bibliografske jedinice broj: 1277624
Reciklirana AlSi9Cu3(Fe) aluminijska legura u automobilskoj industriji
Reciklirana AlSi9Cu3(Fe) aluminijska legura u automobilskoj industriji, 2023. (izložba).
CROSBI ID: 1277624 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Reciklirana AlSi9Cu3(Fe) aluminijska legura u
automobilskoj industriji
(Recycled AlSi9Cu3(Fe) aluminum alloy in the
automotive industry)
Autori
Kozina, Franjo ; Zovko Brodarac, Zdenka ; Mesek, Luka ; Stanić, Davor ; Tarandek, Patrik
Izvornik
8. Izložba inovacija Ivaić Grad
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, izložba
Godina
2023
Ključne riječi
AlSi9Cu3(Fe) legura ; prirodno starenje ; mikrostruktura ; mehanička svojstva
(AlSi9Cu3(Fe) alloy ; natural ageing ; microstructure ; mechanical properties)
Sažetak
Standardna AlSi9Cu3(Fe) aluminijska legura najčešće se koristi u izradi odljevaka tehnologijom visokotlačnog lijevanja, a primjenjuje se u automobilskoj industriji za izradu nosača motora, kućišta mjenjača, kućišta generatora, kućišta turbopunjača. Prednosti ove legure su relativno visoka mehanička svojstva, čvrstoća i tvrdoća uz nešto nižu otpornost na istezanje i koroziju. Pored kemijskog sastava, tehnološke obrade taline, postupka lijevanja te mogućnosti toplinske obrade, na funkcionalna svojstva legure značajno utječe i sastav uložnog materijala. Iako se aluminij smatra jednim od materijala s najvećim reciklirajućim potencijalom, porast udjela povratnog uložnog materijala može negativno utjecati na razvoj mikrostrukture tijekom skrućivanja te dovesti do smanjenja mehaničkih svojstva konačnog proizvoda. Inovacija je osmišljena u cilju poboljšanja funkcionalnih svojstava visokotlačno lijevane AlSi9Cu3(Fe) legure uz primjenu 100 % povratnog uložnog materijala postupkom prirodnog starenja. U tu svrhu uspoređenja su mehanička svojstva i mikrostruktura legure odmah nakon te 4 i 80 tjedana nakon lijevanja. Iako nisu uočena značajnija odstupanja u mikrostrukturi, zadovoljavajući učinak prirodnog starenja na mehanička svojstva ostvaren je nakon 80 tjedana. Najviše vrijednosti granice razvlačenja og 161, 3 MPa i vlačne čvrstoće od 328, 5 MPa ostvarene su primjenom toplinske obrade i postupkom prirodnog starenja. Primjena ove inovacije omogućit će smanjenje potrošnje energije za 95 % uz samo 5 % emisije stakleničkih plinova, ali bez smanjenja performansi vozila i sigurnosti putnika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Metalurgija
POVEZANOST RADA
Projekti:
EK-EFRR-KK.01.1.1.02.0022 - Virtulab – Integrirani laboratorij za primarne i sekundarne sirovine (Virtulab) (Borojević Šoštarić, Sibila; Šantek, Božidar; Rogošić, Marko; Petrović, Igor; Zovko Brodarac, Zdenka, EK - KK.01.1.1.02) ( CroRIS)
EK-EFRR-KK.01.1.1.02.0020 - Centar za ljevarstvo - SIMET (SIMET) (Zovko Brodarac, Zdenka, EK ) ( CroRIS)
Ustanove:
Metalurški fakultet, Sisak
Profili:
Zdenka Zovko Brodarac
(autor)
Davor Stanić
(autor)
Franjo Kozina
(autor)
Luka Mesek
(autor)