Pregled bibliografske jedinice broj: 1277516
O zavjetnoj slici s prikazom potonuća barka Daar, sudbini broda i brodomcu Nikoli Brguljanu
O zavjetnoj slici s prikazom potonuća barka Daar, sudbini broda i brodomcu Nikoli Brguljanu // Godišnjak Pomorskog muzeja u Kotoru, LXIX-LXX (2022), 151-164 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1277516 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
O zavjetnoj slici s prikazom potonuća barka Daar,
sudbini broda i brodomcu Nikoli Brguljanu
(About the Votive Picture Depicting the Sinking of
the Barque "Daar", the fate of the Ship and the
Shipwrecked man Nikola Brguljan)
Autori
Brguljan, Željko
Izvornik
Godišnjak Pomorskog muzeja u Kotoru (0454-4579) LXIX-LXX
(2022);
151-164
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
bark "Daar" (ex "Fiume") ; Bazi Ivanković ; maritimno slikarstvo ; zavjetna slika ; Boka Kotorska, brodolom, Nikola Brguljan
(Barque "Daar" (ex "Fiume") ; Basi Ivancovich ; Ship Painting ; Ex voto ; Bay of Kotor ; Shipwrecked ; Nikola Brguljan)
Sažetak
Članak je cjelovitija studija o riječkom, potom dobrotskom barku "Daar" (ex "Fiume") Novim istraživanjem iskrsle su i nove pojedinosti o barku Daar, njegovoj sudbini i sudbini posade stradalima u Crnom moru. No, temeljna je tema ovog rada slika s prikazom tonućeg jedrenjaka pripisana opusu tršćanskog slikara brodova Bazija Ivankovića. To je ulje na platnu sa svim karakteristikama zavjetne slike – svetačkim likom i zapisom o čudesnom spasenju, darovanom zbirci pomorskog svetišta Gospe od Škrpjela na otočiću pred Perastom u Boki Kotorskoj. Analizira se slika figuralno i koloristički, komparira s drugim djelima iz opusa ovog plodnog portretiste jadranskih brodova druge polovice 19. stoljeća. Prikaz na kojem među olujnim valovima promalja krmeni dio broda s ostacima jarbola, dočarava dramu koju je preživjela posada, prije nego će većina biti spašeni. O jačini oluje koja je zahvatila jedrenjak svjedoči i prikaz sivog neba na kojemu, kao zadnja nada, u prodoru nebeske vedrine promalja lik Bogorodice s Djetetom. Ona svojim pogledom usmjerenim prema neuništenom krmenom jarbolu stradalog jedrenjaka, podsjeća na mjesto na kojemu je, zavjetujući se škrpjelskoj Gospi, posada pronašla zadnji spas. Dočaravajući olujno more s dinamikom valova, uništeni brod, tamno nebo, pa i „nemirne“ vrhove okolnih brda, slikar Ivanković uspio je živo prenijeti dramatičnost trenutka i kod gledatelja probuditi ne samo emocije spram događaja, nego i empatiju sa stradalnicima na moru, a njegova slika u peraškom svetištu ostaje kao još jedno trajno svjedočanstvo stradanja bokeljskih pomoraca kao i njihove neugasle vjere u spas.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest, Povijest umjetnosti