Pregled bibliografske jedinice broj: 1276983
Povezanost i razlike u pokazateljima aerobne sposobnosti i kvalitete života učenika primarnoga obrazovanja u makroregijama Republike Hrvatske
Povezanost i razlike u pokazateljima aerobne sposobnosti i kvalitete života učenika primarnoga obrazovanja u makroregijama Republike Hrvatske, 2023., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1276983 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost i razlike u pokazateljima aerobne sposobnosti i
kvalitete života učenika primarnoga obrazovanja u makroregijama
Republike Hrvatske
(Associations and difference in indicators of aerobic capacity and quality of life of primary education students in macro-regions of the Republic of Croatia)
Autori
Roca, Leona
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
28.02
Godina
2023
Stranica
131
Mentor
Badrić, Marko
Ključne riječi
KIDSCREEN-10, kardiorespiratorni kapacitet, tjelesna aktivnost, učenici, zdravlje
(KIDSCREEN-10, cardiorespiratory capacity, health, physical activity, students,)
Sažetak
Na kvalitetu života utjecaj imaju različiti čimbenici koji su povezani s tjelesnom spremom, sastavom tijela i tjelesnim aktivitetom. Cilj ovoga istraživanja jest utvrđivanje povezanosti kvalitete života s aerobnom funkcionalnom sposobnosti te utvrditi razlike s obzirom na stupanj uhranjenosti kod učenika primarnoga obrazovanja. Istraživanjem je obuhvaćen stratificirani uzorak učenika podijeljen prema tri makroregije Republike Hrvatske (Kontinentalna, Grad Zagreb, Jadranska). U istraživanju je sudjelovalo ukupno 651 učenik četvrtih razreda osnovnih škola u Republici Hrvatskoj dobi 10, 30±0, 47 godina. Za procjenu subjektivnoga zdravlja i dobrobiti djece, koristila se hrvatska verzija Upitnika kvalitete života KIDSCREEN-10. Aerobni kapacitet procijenjen višestupanjskim testom trčanje 20 metara (20MSRT Shutlle run test). Visina tijela mjerena je visinometrom, a sastav tijela pomoću dvofrekventnoga analizatora sastava tijela (TANITA DC-360P). Najviše procjene kvalitete života odnose se na dimenziju odnosa roditelja, obitelji te zabave s prijateljima kao i komponenta usamljenosti. Najniže vrijednosti vidljive su kod dimenzija školskoga uspjeha, slobodnoga vremena te lošega raspoloženja. Između varijabli kvalitete života i aerobne sposobnosti utvrđena je značajna povezanost. Od ukupnoga uzorka 79, 11 % učenika ima normalan stupanj uhranjenosti, dok ih je 20, 89 % prekomjerno teško ili pretilo. Rezultati pokazuju da kod učenika normalnoga stupnja uhranjenosti i učenika s prekomjernom tjelesnom masom te pretilih postoji značajna razlika u razini aerobne sposobnosti. Utvrđena je značajna razlika u samoprocjeni kvalitete života između učenika koji imaju normalan stupanj uhranjenosti i onih prekomjerno teških odnosno pretilih učenika. Učenici koji žive u Kontinentalnoj makroregiji imaju značajno nižu razinu aerobne sposobnosti od učenika koji žive u gradu Zagrebu i Jadranskoj makroregiji. Nije uočena statistički značajna razlika u kvaliteti života, iako nominalno bolje rezultate imaju učenici koji žive u Jadranskoj makroregiji. Dječaci imaju statistički značajno bolje rezultate u aerobnoj sposobnosti od djevojčica, a nije utvrđena značajna razlika između poduzoraka definiranih prema spolu u samoprocjeni kvalitete života. Nizak stupanj tjelesne spremnosti i aerobnoga kapaciteta, uz loše komponente sastava tijela i slabiju kvalitetu života, mogu se okarakterizirati kao reverzibilno stanje koje se kroz odgovarajuće intervencije u načinu života mogu poboljšati što uključuje zdravu prehranu i povećanu količinu tjelesne aktivnosti. Promjenom načina života može se utjecati i na stvaranje kvalitetnoga životnog stila u odrasloj dobi. Korištenjem vježbi kojima se potiče razvoj aerobnoga kapaciteta kod djece, moglo bi se utjecati na prevenciju pretilosti te poboljšati druge čimbenike kardiovaskularnoga rizika i tako biti važan čimbenik u poboljšanju zdravlja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kineziologija, Interdisciplinarne društvene znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)