Pregled bibliografske jedinice broj: 1276915
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi anđela iz Dijecezanskog muzeja u Zagrebu, porijeklom iz kapele sv. Petra u Taborištu, uz povijesno-umjetničko istraživanje konteksta
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi anđela iz Dijecezanskog muzeja u Zagrebu, porijeklom iz kapele sv. Petra u Taborištu, uz povijesno-umjetničko istraživanje konteksta, 2016., diplomski rad, diplomski, Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina, Zagreb
CROSBI ID: 1276915 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Konzervatorsko-restauratorski radovi na skulpturi
anđela iz Dijecezanskog muzeja u Zagrebu,
porijeklom iz kapele sv. Petra u Taborištu, uz
povijesno-umjetničko istraživanje konteksta
(Conservation-restauration works on the wooden
polychrome sculpture Angel from the chapel of St.
Peter in Taborište and the investigation of his)
Autori
Rapaić, Dunja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina
Mjesto
Zagreb
Datum
02.06
Godina
2016
Stranica
92
Mentor
Jembrih, Zvjezdana ; Šourek, Danko
Ključne riječi
konzerviranje-restauriranje, drvena polikromirana skulptura, Dijecezanski muzej Zagrebačke nadbiskupije, , Taborište, Aanđeo
(wooden polychrome sculpture, conservation-restauration, angel, the chapel od St. Peter, Taborište)
Sažetak
Diplomski rad opisuje konzervatorsko- restauratorske radove izvedene na polikromiranoj i pozlaćenoj rezbarenoj drvenoj skulpturi Anđela i prikazuje istraživačke radove vezane uz njezin povijesnoumjetnički kontekst. Skulptura je izvorno pripadala kapeli Sv. Petra u Taborištu, a od 1939. god. nalazi se u vlasništvu Dijecezanskog muzeja u Zagrebu. Skulptura je zatečena u tavanskoj čuvaonici Dijecezanskog muzeja Zagebačke nadbiskupije. U ožujku 2016. godine preuzeta je od vlasnika i prevezena na Institut Ruđer Bošković na dezinsekciju gama zračenjem, a potom dovezena na Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Prije 2016. god. na skulpturi je izvedeno podljepljivanje in situ, u sklopu kolegija Restauratorska praksa 1 vodstvom izv. prof. mr. art. Zvjezdane Jembrih i as. mag. art. Ane Božićević. Nakon dopreme na OKIRU skulptura je detaljno pregledana i fotografirana te su izvedena povijesno-umjetnička prirodoslovna i terenska istraživanja. Skulptura u punoj plastici prikazuje sjedeću figuru djeteta s raskriljenim krilima – anđela. Bokovi su mu ogrnuti draperijom koja se spušta ispod njegove desne ruke do lijevog boka. Prema modelaciji, najvjerojatnije pripada razdoblju baroka. Skulptura je zatečena u relativno dobrom stanju, osim što su joj desna ruka i krilo bili odvojeni. Skulpturi nedostaje dio desnoga krila, a mjestimično i polikromija i pozlata. Površina skulpture bila je prekrivena debelim slojem prašine i prljavštine. Ustanovljeno je da je skulptura pripadala inventaru kapele sv. Perta u Taborištu. Prema istraživanju kanonskih vizitacija u Nadbiskupijskom arhivu zagrebačke nadbiskupije, pretpostavlja se da je mogla pripadati danas nepostojećem lijevome bočnom oltaru (iz 1748. god.), prvotno posvećenom Majci Božijoj od sedam Žalosti, a kasnije sv. Katarini u kapeli sv. Petra u Taborištu. Nakon fotografiranja zatečenog stanja, skulptura je fotografirana i pod UV rasvjetom. Zatim su podljepljeni nestabilni slojevi pozlate i polikromije /polikromija i pozlata podljepljeni/, a odignuti dijelovi spušteni toplinskom lopaticom. Dino-Lite mikroskopom pregledana su mjesta oštećenja kako bi se ustanovila stratigrafija skulpture. Vizualnim opažanjem i FTIR analizom ustanovljeno je da su dijelovi krila i draperije naknadno popravljeni i preslikani. XRF analizom ustanovljeno je da je na području inkarnata skulpture prisutno litoponsko bjelilo, što upućuje da je također inkarnat djelomično preslikan (litoponsko bjelilo dolazi u uporabu nakon sredine 19. st.). Naknadne intervencije na skulpturi vjerojatno su nastale po dolasku skulpture u Dijecezanski muzej. Na desnoj ruci te na licu skulpture izvedene su mehaničke sonde. Sa S desne ruke te sa s lijevoga krila skulpture uzeti su mikrouzorci za analizu poprečnog presjeka. Na području desne ruke skulpture izvedena je proba čišćenja. Nosilac je konsolidiran na trusnim područjima te zakitan na mjestima rupica nastalih djelovanjem crvotočine. Bilo je potrebno rekonstruirati tiplu za desno krilo i tiplu za desnu ruku skulpture kako bi se ti odvojeni dijelovi skulpture spojili sa cjelinom. Veće rekonstukcije nosioca nisu izvedene zbog /muzealnog pristupa tretiranja skulpture. zbog nedostatka podataka o nedostajućim dijelovima. Naknadne intervencije na skulpturi djelomično su zadržane. Preslik s gipsanih zakita je uklonjen, a gipsani zakit je ujednačen do zadovoljavajućeg nivoa koji prati izvornu formu skulpture. Izvedene su nadoknade u sloju /osnove i oslika, polimenta i pozlate/. osnove, oslika, polimenta i pozlate. Po završetku konzervatorsko-restauratorskih radova, skulptura će biti vraćena vlasniku uz cjelovitu pisanu, fotografsku i grafičku dokumentaciju
Izvorni jezik
Hrvatski