Pregled bibliografske jedinice broj: 1276894
Topos neizrecivog: Prilog temeljnim pretpostavkama odnosa slike i jezika
Topos neizrecivog: Prilog temeljnim pretpostavkama odnosa slike i jezika // Zbornik radova Aakademije umetnosti / Crnjanski, Nataša (ur.).
Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti, 2017. str. 43-55 doi:10.5937/ZbAkUm1705043B
CROSBI ID: 1276894 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Topos neizrecivog: Prilog temeljnim pretpostavkama odnosa slike i
jezika
(Topos of Inexpressible: Contribution to Fundamental Assumptions
Underlying the Painting–Language Relationship)
Autori
Bučan, Jagor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Zbornik radova Aakademije umetnosti
Urednik/ci
Crnjanski, Nataša
Izdavač
Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti
Grad
Novi Sad
Godina
2017
Raspon stranica
43-55
ISSN
2334-8666
Ključne riječi
slika, fascinacija, utopija, lijepo, cjelina
(painting, fascination, utopia, beautiful, entirety)
Sažetak
Ogledom se razmatraju neke od osnovnih pretpostavki razumijevanja slikarskog djela. Prva među njima je fizička razdvojenost djela i promatrača. Ona u doživljajnom smislu otežava, ali u spoznajnom smislu olakšava pristup slici. Razdvojenost u nama proizvodi čuvstvo fascinacije, koje čuvstvo povratno projiciramo u sliku, čime ona za nas postaje predmet žudnje. S estetskog motrišta posljedica te projekcije je osobit vid lijepog, kojivid posjeduje utopijski potencijal. Utopija kao Ne-mjesto drugi je pojam za ono što u slici možemo nazvati neizrecivim. Utopija nije ikonografska sastavnica, već ontološko svojstvo slike – slika je uvijek nedostižna, nedohvatna, budući da je tek (tvarna) utvara. Njena samobitnost očituje se u fenomenu cjeline. On se pak u slici očituje kao koherencija, podudarnost i imitacija. Međutim, fenomen cjeline uvijek nam spoznajno izmiče, što sliku čini uzbudljivom i zagonetnom pojavom koja plijeni našu pažnju, uvijek nanovo u nama proizvodeći spoznajnu žudnju.
Izvorni jezik
Hrvatski