Pregled bibliografske jedinice broj: 1276883
(O)soba s pogledom: Poetika prozorskog okna u slikarstvu Pjera Bonara
(O)soba s pogledom: Poetika prozorskog okna u slikarstvu Pjera Bonara // Zbornik radova Akademije umetnosti / Crnjanski, Nataša (ur.).
Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti, 2020. str. 169-187 doi:10.5937/ZbAkU2008169B
CROSBI ID: 1276883 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
(O)soba s pogledom: Poetika prozorskog okna u slikarstvu Pjera
Bonara
(A Room with a View: Poetics of a Windowpane in Painting by Pierre
Bonnard)
Autori
Bučan, Jagor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Zbornik radova Akademije umetnosti
Urednik/ci
Crnjanski, Nataša
Izdavač
Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti
Grad
Novi Sad
Godina
2020
Raspon stranica
169-187
ISSN
2334-8666
Ključne riječi
Pjer Bonar, likovna poetika, prozor, format, panteističko slikarstvo
(Pierre Bonnard, fine arts poetics, window, format, pantheistic painting)
Sažetak
Slika se tradicionalno poima kao prozor u svijet. Pogled na svijet ujedno je i svjetonazor, a svjetonazor se u slikarstvu u pravilu izražava likovnim sredstvima. Autor ukazuje na učestalost motiva prozorskog okna u slikarstvu Pjera Bonara, predstavljajući ga kao slikarevo poetičko sredstvo. Motiv prozora sagledan je u tri problemska aspekta: u formalnom, teleološkom i ontološkom. Formalni aspekt odnosi se na kontekst likovnih datosti. Prozor je format, a format u slikarstvu ima formativna svojstva i tvori morfogenetsko polje. Teleološki aspekt odnosi se na prozorsko okno kao sredstvo kojim se u naslikanom prizoru ostvaruje svrha objedinjavanja vanjskog i unutarnjeg prostora. Ta svrhovitost različite predmetne sastavnice eksterijera i interijera svodi na zajednički oblikovni nazivnik putem likovnog podudaranja (oblik, ton, boja, tekstura, itd.). Konačno, ontološki aspekt dovodi se u vezu s Bonarovim određenjem vlastitog djela kao „panteističkog slikarstva“. Iz spomenute svrhovitosti proizlazi istovrsna i istobitna narav prikazanoga. Sve što je u slici prikazano pripada istom ontološkom redu ; svemu je podarena jednaka pažnja ; sve se međusobno zrcali, podudara i preklapa. Riječju, oblikovni, ikonografski i svjetonazorni aspekt objedinjeni su pripadajućom svrhovitošću tog motiva.
Izvorni jezik
Hrvatski