Pregled bibliografske jedinice broj: 1276874
Stvaralački izvodi: Poetika deriviranja i njezine formativne pretpostavke
Stvaralački izvodi: Poetika deriviranja i njezine formativne pretpostavke // Zbornik radova Akadamije umetnosti / Crnjanski, Nataša (ur.).
Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti, 2021. str. 233-252 doi:10.5937/ZbAkU2109233B
CROSBI ID: 1276874 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stvaralački izvodi: Poetika deriviranja i njezine formativne
pretpostavke
(Creative Derivations: The Poetics of Derivations and its Formative
Assumptions)
Autori
Bučan, Jagor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Zbornik radova Akadamije umetnosti
Urednik/ci
Crnjanski, Nataša
Izdavač
Univerzitet u Novom Sadu, Akademija umetnosti
Grad
Novi Sad
Godina
2021
Raspon stranica
233-252
ISSN
2334-8666
Ključne riječi
stvaralaštvo ; izvod ; preuzimanje ; poetika ; sintagma ; paradigma
(creativity, derivatives, assuming, poetics, syntagm, paradigm)
Sažetak
Sintagma stvaralački izvodi obuhvaća dva pojma: kreativnost (lat. creatus - onaj koji je narastao) i derivaciju (lat. derivatio - izvođenje, odvođenje). Stvaralaštvo pretpostavlja ostvarivanje novog, nepostojećeg. Derivacija, pak, označava prijelaz, tvorbu, slaganje, odnosno izvođenje. Derivat je ono što je izvedeno ili potječe od čega drugog. Stvaralački izvodi bili bi stoga postupci pri kojima se iz postojećeg izvodi novo ; postupci preslagivanja postojećeg, prevođenja (prijelaza) iz jednog sustava u drugi. Dva su temeljna prohtjeva koji su neophodni da bi se ostvarili ti i takvi postupci: primjereno poetičko sredstvo i zajednički nazivnik dvaju ili više pojava, odnosno dvaju ili više sustava koji se dovode u odnos. Poetičko sredstvo ovdje određujemo Jakobsonovim pojmovima kao os slaganja (sintagma) i os izabiranja (paradigma). U radu se sprovodi sistematizacija poetičkih mogućnosti likovnog oblikovanja koje za polazište ima predložak već postojećih umjetnina. Sažeto se razlažu i opisuju različite inačice pristupa modernoj i postmodernoj praksi preuzimanja već postojećih oblikovnih i sadržajnih aspekata umjetničkog djela. Pri odabiru primjera autor se umjesto kompendijske obuhvatnosti priklanja načelu reprezentativnosti. Ishod rada trebao bi biti dvojak. S jedne strane cilj je upoznati i razumjeti poetiku preuzimanja, što je jedna od pretpostavki estetskog užitka i spoznajnog uvida pri susretu s umjetničkim djelima te provenijencije. S druge strane, rad bi trebao biti od koristi studentima u njihovom vlastitom stvaralačkom radu. Poetička sredstva koja su u njemu izložena trebala bi olakšati kreativan pristup neiscrpnome vrelu tradicije.
Izvorni jezik
Hrvatski