Pregled bibliografske jedinice broj: 1276850
Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici "Navještenje", nepoznatog autora iz franjevačkog samostana sv. Roka, Virovitica
Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici "Navještenje", nepoznatog autora iz franjevačkog samostana sv. Roka, Virovitica, 2017., diplomski rad, diplomski, Akademija likovnih umjetnosti/Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina, Zagreb
CROSBI ID: 1276850 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici
"Navještenje", nepoznatog autora iz
franjevačkog samostana sv. Roka, Virovitica
(Conservation and restoration works on the painting
"Annunciation", by an unknown author from the
Franciscan monastery of St. Rocco, Virovitica)
Autori
Fadljević, Dijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Akademija likovnih umjetnosti/Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina
Mjesto
Zagreb
Datum
26.09
Godina
2017
Stranica
170
Mentor
Ukrainčik, Tamara ; Desnica, Vladan
Ključne riječi
štafelajna slika, Navještenje, preslik, konzervatorsko-restauratorski radovi, retuš
(easel painting, Annunciation, overpainting, conservation and restoration works, retouching)
Sažetak
U ovom diplomskom radu opisani su konzervatorsko- restauratorski postupci na slici Navještenje, nepoznatog autora iz Muzeja franjevačkog samostana sv. Roka u Virovitici. Slika Navještenje je jedna od pet slika iz spomenutog muzeja, na kojima se na Odsjeku za konzerviranje i restauriranje umjetnina ALU Sveučilišta u Zagrebu u kontinuitetu od 2015. godine provode konzervatorsko-restauratorski radovi, uz podršku Ministarstva kulture. Nakon detaljnog pregleda slike, ustanovljeno je da je slika preslikana, što je potvrđeno i nedestruktivnom metodom rendgenske radiografije. Učinjena je i stratigrafska analiza poprečnog presjeka uzorka slojeva slike, te je definitivno utvrđeno da se radi o presliku. U dogovoru s gđom Marinom Bender Maringer, višom savjetnicom Konzervatorskog odjela u Požegi, pristupilo se uklanjanju preslika. Skidanje preslika otkrilo je mnoga nova oštećenja koja prije nisu bila vidljiva, jer su bila skrivena prethodnim intervencijama. Stare nadoknade u sloju osnove i zakrpe su uklonjene, a poleđina slike je očišćena. Izvedene su nadoknade u sloju nosioca, djelom s novim lanenim platnom sitnije granulacije od originalnog platna te s dijelovima druge slike koja je bila zalijepljena na poleđini platna i imala funkciju zakrpi. Platno s te slike s poleđine iste je granulacije, boje i teksture kao i originalno platno, a ta slika je vjerojatno nastala u vrijeme nastanka slike Navještenje. Oštećenja u sloju osnove zakitana su djelomično kredno-tutkalnim kitom, a nakon dubliranja na tako pripremljenu podlogu mjestimice je dodatno nanesen sloj tutkalnog kita sa staklenim kuglicama u kojeg je otisnut silikonski otisak, koji je uzet s mjesta izvorne površine lica slike. Dubliranje je bilo neophodno, jer je slika osim mnogih proširenih oštećenja u sloju nosioca imala naznake novih oštećenja. Na platno je prilikom prijašnjih intervencija pomoću veće količine tutkala zalijepljeno mnogo zakrpa, pa je ono na tim mjestima postalo tvrdo, krto i krhko. Dubliranje je izvedeno Bevom 371 u medicinskom benzinu 1:2, s dva sloja novog platna, zbog središnjeg šava na slici. Prvim slojem platna cijela površina je dovedena u razinu sa šavom, a drugi sloj platna je zatim stavljen preko cijele poleđine. Nakon dubliranja i kitanja, zakitana mjesta su tonirana gvaš bojom u približan ton onome izvorne osnove. Cijela slika je prelakirana slojem laka Laropal A- 81, koji je ujednačeno intenzivirao izgled površine slike. Retuš je zatim izveden Gamblin restauratorskim bojama (pigmentom koji je vezan Laropal A-81 smolom). Završni zaštitni sloja laka je Regalrez 1094. Rad na pripadajućem ukrasnom okviru slike nije dio ovog diplomskog rada. Konzervatorsko-restauratorski radovi na ovoj slici popraćeni su pisanom, grafičkom, fotodokumentacijom te rezultatima analiza koje su pratile faze rada. Nakon završetka radova, slika će zajedno s ukrasnim okvirom biti vraćena vlasniku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Likovne umjetnosti, Interdisciplinarno umjetničko polje
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija likovnih umjetnosti, Zagreb