Pregled bibliografske jedinice broj: 1276817
Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici “Bezgrješno začeće” i rendgenska radiografija u svrhu dijagnosticiranja umjetnina
Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici “Bezgrješno začeće” i rendgenska radiografija u svrhu dijagnosticiranja umjetnina, 2013., diplomski rad, diplomski, Akademija likovnih umjetnosti/Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina, Zagreb
CROSBI ID: 1276817 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici
“Bezgrješno začeće” i rendgenska radiografija u
svrhu dijagnosticiranja umjetnina
(Conservation-restoration works on the painting
„Immaculate conception “ and how to use x-rays to
diagnose art)
Autori
Fleck, Mislav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Akademija likovnih umjetnosti/Odsjek za konzerviranje i restauriranje umjetnina
Mjesto
Zagreb
Datum
25.09
Godina
2013
Stranica
175
Mentor
Ukrainčik, Tamara
Ključne riječi
Štafelajna slika, Bezgriješno začeće, konzerviranje, restauriranje, rendgenska radiografija
(Painting on canvas, Immaculata Conception, conservation, restoration, X-rays)
Sažetak
U ovom diplomskom radu opisani su konzervatorsko- restauratorski radovi na slici „Bezgriješno začeće” nepoznatog autora. Slika je u vlasništvu franjevačkog samostana Sv. Roka u Virovitici. U teorijskom dijelu podrobnije je obrađena tema korištenja rendgenske radiografije u svrhu dijagnosticiranja umjetnina. Pomoću te nedestruktive analize utvrđeno je da je slika potpuno preslikana. Na RTG snimkama se vidjelo da je original ispod preslika u vrlo dobrom stanju. Tema je obrađena na način da približi i objasni kako gledati rendgenski snimak, kako nastaju i na koji način X-zrake djeluju na određeni materijal. Na slici „Bezgriješno začeće” preslikom je gotovo u potpunosti ponovljen originalni slikani sloj. U desnom donjem kutu slike (gledano od strane promatrača) vidljiv je potpis „Ponovio Stanko Hampl. 1871.”, što je odmah ukazivalo da je slika potpuno preslikana. Obzirom na vrlo postojani preslik koji je pokrivao originalni slikani sloj, najkompleksniji zadatak tijekom konzervatorsko-restauratorskih radova na slici, bio je utvrditi način kako ga ukloniti, a da se ne ugrozi original. Uz dozvolu nadležnog Konzervatorskog odjela u Požegi (Konzervatorski odjel u Požegi) pristupilo se skidanju preslika. Pomoću istraživanja je zaključeno da su na slici do sada izvršene dvije restauratorske intervencije, tijekom kojih je slika preslikana. Prvi preslik, za razliku od drugog, nije bio naslikan u potpunosti preko cijele slike. Prilikom drugog, potpunog preslika, na originalni sloj bilo je aplicirano 16 zakrpa koje su pokrivale oštećenja originalnog nosioca. U sklopu ovih radova, a nakon uklanjanja preslika, izvedene su rekonstrukcije u nosiocu. Na zakrpe je nanesena kredno-tutkalna osnova i zatim je slika tretirana na toplinskom-vacuum stolu. Šav na slici bio je odrezan u fazi prve intervencije, kad je slika bila djelomično preslikana. To se može zaključiti po zakrpama na poleđini s kojima je slika bila spajana. Zakrpe su lijepljene jakom smolom koja je morala povezati dvije polovice slike u cjelinu. Na gornjem dijelu slike, ispod okomite zakrpe, vidljiv je naknadno prošiven rub slike izveden tankom špagom, koja je također imala ulogu povezivanja dviju polovica slike. Odlučeno je da će slika bit dublirana i na taj način spojena u cijelinu. Za dublirno platno korišteno je teflonsko platno koje, za razliku od lanenog, ima mnogo slabije oscilacije na promjene vlage i topline, što je u ovom slučaju vrlo važno zbog mogućeg raspucavanja kita uzduž čitavog šava. Za nadopunu osnove na mjestu šava korišten je voštani kit, jer je elastičniji od kredno- tutkalnog. Nakon dubliranja i spajanje slike u cjelinu, slika je retuširana, te zaštićena slojem laka. Slika je preuzeta na Odsijek zajedno sa pripadajućim ukrasnim okvirom koji nije objekt diplomskog rada. Radovi na okviru izvođeni su u nastavi. Bitno je napomenuti, da je slici vraćen originalni izgled, po kojem je vidljivo da je originalno djelo rad puno vještijeg majstora nego što je bio autor preslika. Konzervatorsko-restauratorski radovi popraćeni su pisanom, grafičkom, te fotodokumentacijom. Nakon izvršenih konzervatorsko-restauratorskih radova, slika će biti vraćena vlasniku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Likovne umjetnosti, Interdisciplinarno umjetničko polje