Pregled bibliografske jedinice broj: 1276456
Reinterpretacija odnosa slike i teksta iz vizualne kulture učenika osnovnoškolske dobi
Reinterpretacija odnosa slike i teksta iz vizualne kulture učenika osnovnoškolske dobi, 2019., diplomski rad, diplomski, Akademija likovnih umjetnosti, Zagreb
CROSBI ID: 1276456 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Reinterpretacija odnosa slike i teksta iz vizualne
kulture učenika osnovnoškolske dobi
(Reinterpretation of the relationship between image
and text from the visual culture of elementary
school students)
Autori
Štiglić, Barbara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Akademija likovnih umjetnosti
Mjesto
Zagreb
Datum
25.09
Godina
2019
Stranica
87
Mentor
Vuk, Sonja
Ključne riječi
slika ; tekst ; vizualizacija ; imaginacija
(picture ; text ; visualization ; imagination)
Sažetak
Ovo diplomsko istraživanje proučava odnos slike i teksta iz vizualne kulture učenika osnovnoškolske dobi. Odnos slike i teksta najčešće je povezan sa stripom, a rijetko se u nastavi stavlja naglasak na sliku vezanu uz književnost. U ovome istraživanju naglasak nije bio na postojećim ilustracijama (slikovnice, ilustrirane knjige) nego na slikama koje učenici stvaraju u svojim mislima tijekom čitanja. Bitno je bilo istražiti ovu temu jer postoji mnogo učenika koji ne vole čitati ili nisu zainteresirani za čitanje. Kako bi učenici doživjeli čitanje kao nešto pozitivno, njima blisko i korisno, bitno je povezati knjigu, to jest tekst s nečime što im je blisko, što se tiče njih samih. Upravo je imaginacija poveznica koja je potrebna. Svaki učenik na drukčiji način vidi ono što je pročitao i doživljava knjigu na sebi svojstven način u skladu s osobnom imaginacijom. Vizualizacijom teksta učenicima je čitati zabavnije, a tekst mogu razumjeti na dubljoj razini. Problem iz kojega je ovo istraživanje proizašlo jest odnos učenika prema tekstu. Pojedini učenici na tekst bilo koje vrste gledaju kao na nešto neugodno, prisilno, strano – ne videći nikakve korisne aspekte čitanja. Cilj ovoga istraživanja jest učenicima približiti tekst vizualizacijom i ukazati im na pozitivne aspekte čitanja, predstaviti im čitanje kao korisnu i zabavnu djelatnost te potaknuti njihovu imaginaciju i kreativnost. Istraživačka su pitanja na koja su rezultati istraživanja odgovorili sljedeća: Pomaže li učenicima vizualizacija pri razumijevanju teksta koji čitaju? Pridonosi li vizualizacija i imaginacija zainteresiranosti za čitanje? Riječ je o akcijskome istraživanju u trajanju od šest nastavnih sati koje je provedeno u petom razredu osnovne škole za vrijeme nastave Likovne kulture. Učenici su pomoću nekoliko različitih medija vizualno interpretirali knjigu Maje Brajkov-Livaković „Finka Fi“. Korisnost ovoga istraživanja ogleda se uvidom u način na koji učenici razmišljaju o tekstu, kakav odnos imaju prema njemu te kako ga na različite načine interpretiraju. Prenošenjem slika koje su zamislili na papir ili neki drugi medij učenicima je bilo jasnije što je to vizualizacija teksta i potaknulo ih je da pri čitanju zamišljaju ono što čitaju. Učenicima je tako i cijeli proces razmišljanja pri čitanju postao vidljiv i jasniji. Pretpostavljena očekivanja da će na kraju procesa učenici na tekst gledati kao na nešto blisko, zanimljivo i korisno, ostvarila su se. U tome su procesu učenici, služeći se vizualizacijom teksta, razvili kreativnost i imaginaciju. Činjenica je da svaki učenik ima svoj način učenja i razmišljanja, no rezultati ovoga istraživanja potvrđuju pretpostavku da bi vizualizacija teksta mnogim učenicima bila učinkovita pomoć pri učenju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Znanost o umjetnosti, Likovne umjetnosti, Interdisciplinarno umjetničko polje, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)