Pregled bibliografske jedinice broj: 1275989
SUVREMENI PRISTUP NASTAVI LIKOVNE KULTURE KAO JEDAN OD ČIMBENIKA STVARANJA KVALITETNIJEG DRUŠTVA
SUVREMENI PRISTUP NASTAVI LIKOVNE KULTURE KAO JEDAN OD ČIMBENIKA STVARANJA KVALITETNIJEG DRUŠTVA // 5. Dani obrazovnih znanosti: Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima? / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, 2022. str. 129-129 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1275989 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
SUVREMENI PRISTUP NASTAVI LIKOVNE KULTURE KAO JEDAN
OD ČIMBENIKA STVARANJA KVALITETNIJEG DRUŠTVA
(THE CONTEMPORARY APPROACH TO TEACHING OF ART
CULTURE AS ONE OF FACTORS FOR CREATION OF A HIGHER
QUALITY SOCIETY
FACTOR OF CREATION OF A HIGHER QUALITY SOCIETY)
Autori
Vuk, Sonja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
5. Dani obrazovnih znanosti: Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?
/ Odak, Iva - Zagreb : Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, 2022, 129-129
ISBN
978-953-6218-95-0
Skup
5. Dani obrazovnih znanosti
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2022. - 20.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
estetska komponenta etičkog djelovanja, imerzivna metoda, nastava likovne kulture
(aesthetic component of ethical action, immersive method, teaching fine arts)
Sažetak
Danas se koncepti istine, dobrote i ljepote mijenjaju brže no ikad pa bi se škola trebala baviti moralnim prosudbama međuljudskih odnosa, oblikovanjem jasnog osobnog obrasca vrijednosti, internalizacijom spoznaja u osjećaj dužnosti i integracijom važećih etičkih načela. Iz toga proizlazi moralna ljepota, estetska komponenta etičkog djelovanja preko koje je moguće izgraditi nove vrijednosti. Polazište takvog pristupa nastavi likovne kulture je u suvremenoj vizualnoj umjetnosti koja se, osim estetskim konceptima, bavi stvaranjem i oblikovanjem društvenih odnosa te razvojem osobnosti pojedinca. Da bi se takav pristup ostvario u nastavi likovne kulture, osmišljena je imerzivna metoda kojom se prenosi proces stvaranja suvremene vizualne umjetnosti u kreativni proces učenika. Taj proces uključuje propitivanje različitih istina te osmišljavanje neposrednog ljudskog djelovanja u području dobrote, ujedinjeno pod estetskom komponentom odnosno ljepotom. Pri tome se posvećuje pažnja njegovanju etičkih i moralnih načela, empatije i brige te preuzimanja odgovornosti, a nastava je povezana sa svakodnevnim životom i utječe na osobni rast učenika, integritet te kritički stav prema okolini. Nastava polazi od tema iz kojih proizlaze razni problemi u društvu, učenici ih povezuju s osobnim iskustvom, a rješenje nude u likovnom i vizualnom uratku pa se, osim estetskog, razvija i etički senzibilitet. Na taj način internaliziraju se spoznaje o vrijednostima te izaziva djelovanje u skladu s onime što se spoznalo. Međutim, problem je što tradicionalna nastava likovne kulture ne uključuje cjeloviti pristup odnosno razvijanje etičkih i moralnih vrijednosti te prihvaćanje odgovornosti u društvu, poboljšanje komunikacije učenika s drugima, stvaranje kritičkoga stava prema okolini, izražavanje osjećaja, misli i vrijednosti te samoostvarenje. Stoga je u nastavu likovne kulture uvedena imerzivna metoda. Provedeno je akcijsko istraživanje u 4 koraka, tijekom predviđenih 35 nastavnih sati u nastavnoj godini 2012./2013., u 3 peta i 3 osma razreda osnovne škole u Zagrebu i Samoboru, na uzorku od 128 učenika. Rezultatima tog dijela istraživanja odgovoreno je na sljedeća istraživačka pitanja: kako unaprijediti - učenikov interes za moralna i etička pitanja, unutrašnji rast, kritičko promišljanje okoline te vizualno izražavanje stavova, misli i emocija. Instrumenti istraživanja bili su: polu i nestrukturirani intervjui, zadaci za učenike, likovni radovi i bilješke ; studije slučajeva ; bilješke istraživačice i učiteljica ; upitnici ; tablica procjene likovnih radova. Rezultati ovog dijela istraživanja pokazali su da imerzivna metoda utječe na: porast zanimanja za moralna i etička pitanja ; povećanje interesa učenika za oblikovanje originalne poruke okolini ; oblikovanje pozitivnih stavova učenika te sposobnost povezivanja sadržaja likovnih uradaka sa svakodnevnim životom ; samoostvarenje i sublimativni aspekt stvaranja odnosno unutarnji rast učenika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Likovne umjetnosti, Interdisciplinarno umjetničko polje, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)